HAKUTULOS
Tulevaisuuskasvatus
Ympäristökasvattajilla on erinomainen mahdollisuus laajentaa tulevaisuusvaltaa luomalla lapsille ja nuorille edellytyksiä tulevaisuusajatteluun ja innostamalla heitä mukaan tulevaisuuskeskusteluun. Sitran asiantuntija Lilli Poussa vinkkaa, millä tavoin tulevaisuutta voisi pohtia lasten ja nuorten kanssa.
Demokratialle perustuva lukion opetussuunnitelman arvoperusta kannustaa yhteiskunnalliseen toimijuuteen: ajatuksena on, että opiskelulla ja oppimisella on yhteiskuntaa ja kulttuuria uudistava vaikutus. Arvoperusta jää kuitenkin paperisiksi sanoiksi, jos se ei konkretisoidu lukion arjessa ja oppiaineiden tunneilla. – Tutkijatohtori Niina Mykrä aloittaa lukion opetussuunnitelmaa pohtivan artikkelisarjan.
Uusi vuosi on alkanut epävarmoissa, mutta toiveikkaissa merkeissä. Koronarokotteen ansiosta valoa on alkanut näkyä tunnelin päässä ja paluu ”normaaliin” elämään siintää jo horisontissa. Tosin kukaan ei tiedä, milloin tämä tapahtuu ja tapahtuuko täysin ollenkaan. On myös kysyttävä, toivommeko edes paluuta vanhaan normaaliin.
Ainedidaktinen tutkimus tarkastelee eri tiedonalojen eli käytännössä oppiaineiden parissa tapahtuvaa oppimista ja opettamista. Äskettäin ilmestyneen Ainedidaktiikka-lehden ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemanumerossa julkaistiin aihepiiristä runsaasti uutta tutkimustietoa. Essi-Aarnio-Linnanvuori kokosi tähän maistiaiset teemanumeron kaikista artikkeleista.
Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirjassa avataan uusia oivalluksia, iloja ja vakaviakin paikkoja ympäristökasvatuksen kentässä sekä tarkastellaan erilaisia näkökulmia ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Mukana ovat myös peruskäsitteet. Millaista uutta tietoa ympäristöstä tarvitaan, jotta ympäristökasvatusta ja ekotekoja voidaan toteuttaa monipuolisesti? Kirjan tekijät Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori ja Sirpa Tani ovat alan kokeneita tutkijoita ja toimijoita.