Skip to content

HAKUTULOS

Tutkimus

Ympäristökasvatuksen filosofiaa – ajatuksia Veli-Matti Värrin teoksesta

Ympäristöasioita tarkasteleva kasvatusfilosofi lehtien kansikuvissa ja suosittuna puhujana ympäri maata! Vielä muutama vuosi sitten tämä olisi kuulostanut utopialta. Tampereen yliopiston kasvatusfilosofian professori Veli-Matti Värrin teos ”Kasvatus ekokriisin aikakaudella” on saanut poikkeuksellisen paljon huomiota. Kirja on laaja-alainen puheenvuoro syvätason muutoksista, joita ajattelussa ja toiminnassa tarvitaan.

Tervetuloa ötökkähotelliin

Kautta aikojen lapset ovat livistäneet lähimetsään seikkailemaan. On herkistetty korvia luonnon äänille ja havainnoitu luontoa uusin silmin. Kiiltomatoja ja omia kokemuksia tarkastelemalla myös luonnonsuojelun viesti menee perille vaivihkaa. Ötökkätietoa luodaan ja välitetään Simonkallion koulussa. Ötököilläkin on historiansa ja siihen on tarttunut myös Vantaan kaupunginmuseo arkeologisissa kaivauksissaan. Vantaalla vietetään ötökkä-teemavuotta kaikenikäisten kanssa.

Ympäristökasvattajan suru

Onko ympäristökasvattajalla surun tunteita? Kuinka usein? Ja mitä hän tekee niiden kanssa? Kasvava joukko tutkijoita on kirjoittanut englanniksi siitä, kuinka paljon ympäristökasvatuksen osallistujilla on surun tunteita ekokriisiin liittyen. On haikeutta, murhetta ja itkuakin.

Kapitalistisesta kiertotaloudesta, kilpailusta ja empatiasta

Vuoden 2018 Ympäristökasvatus Teema -lehdessä käsiteltiin kiertotaloutta. Ympäristökasvatuksen näkökulmasta kiertotalous on myönteinen asia, joka mainitaan jo 2016 voimaan tulleessa peruskoulun opetussuunnitelmassakin. Yksi ympäristökasvatuksen kannalta tärkeä käsite kiertotalouden teemanumerosta puuttui: kapitalismi. Mistä kapitalismissa on oikein kysymys ja miten kapitalismiin liittyvät arvovalinnat ovat ympäristökasvatuksen kannalta ensiarvoisen tärkeitä?

Mikä vaikuttaa kestävän kehityksen toteutumiseen ja onnistumiseen peruskoulussa?

Perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen tavoite on ohjata oppilaita kestävään elämäntapaan, mutta Seppo Salorannan tuoreen väitöksen mukaan kestävän kehityksen kasvatus on peruskoulussa vielä satunnaista ja opetusmenetelmät ovat perinteisiä. Saloranta esittelee koulun toimintakulttuurin merkitystä ja vaikuttavuutta tutkivaa väitöstään Ympäristökasvatuksen lukijoille.

Syyllisyys ja koulujen ympäristökasvatus

Ympäristöahdistusta tutkinut Panu Pihkala pohtii Ympäristökasvatus ja tunteet -kirjoitussarjan toisessa osassa, onko syyllisyydestä hyötyä. Miten tunteet liittyvät valtaan? Entä mitä ovat tummat tunteet?

Lapsille hyvinvointia vihreältä päiväkodin pihalta

Espoossa, Lahdessa ja Tampereella tutkitaan, voidaanko päiväkodin pihaympäristöä muokkaamalla saada aikaan muutoksia, jotka lisäävät kaupunkilaislasten hyvinvointia ja terveyttä. Kuuden päiväkodin pihalle tuotiin kunttaa eli siirrettävää metsämaata, nurmea, istutuslaatikoita ja turveharkkoja keväällä 2016 ja 2017. Tulokset osoittavat, että vihermateriaaleilla on hyviä vaikutuksia.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Scroll To Top