HAKUTULOS
Tutkimus
Arja Kaasisen ja Ulla Myllyniemen toimittama Ulkona opettamisen käsikirja on kattava ja innostava opas kasvattajille ja ulkona opettamisesta kiinnostuneille. Teos sisältää käytännöllisiä vinkkejä ulkona opettamisen aloittamiseen sekä ilmiön taustalla vaikuttavaa historiaa, teoriaa, käsitteiden tarkastelua ja arviointia.
Ympäristökasvatuksessa pyritään usein keskittymään vain ekologisiin asioihin, vaikka kulttuuri ja luonto ovat suuressa määrin toisiinsa linkittyneitä. Ympäristökasvatuksella tulisi tavoitella sekä luonnon että kulttuurin monimuotoisuutta. Elämäntapoihin liittyvää, luontoa kunnioittavaa kulttuuria tulisi lisätä ympäristökasvatuksen sisältöihin. – Satu Jovero haastatteli Aina Brias Guinartia, joka on tutkinut ympäristökasvatusta Madagaskarilla ja Suomessa.
CCC-CATAPULT on eurooppalainen hanke, joka toteutetaan Tampereen lisäksi Iso-Britannian Bristolissa, Irlannin Galwayssa ja Italian Genovassa. Nuorten ilmastotoimijuutta tutkitaan erityisesti arvojen ja toiminnan välisen kuilun ja sen ylittämisen näkökulmasta. – Nuoret kaipaavat lisää tietoa ratkaisuista, eivät niinkään ongelmasta, kiteyttää Essi-Aarnio-Linnanvuori tutkimushankkeen yhden keskeisen tutkimustuloksen.
Kasvatus ja koulutus ovat kestäviin elämäntapoihin siirtymisen kannalta avainroolissa. Arjen käytännöissä ympäristö- ja kestävyyskasvatus ovat kuitenkin vielä paljolti lapsenkengissä. – Yksi konkreettisista ratkaisuista olisi valtakunnallinen Kestävä koulu -ohjelma, sanoo tutkijatohtori Niina Mykrä.
Tämänkertaiset ympäristökasvatuksen tutkimusuutiset sisältävät poimintoja tuoreista suomalaisten tutkijoiden julkaisuista. Tarjolla on uutta tietoa nuorten käsityksistä luonnon ja onnellisuuden suhteesta, näkökulmia tanssikasvatukseen ympäristökasvatuksena sekä pohdintaa ympäristötoimijuudesta. Lisäksi vinkkaan avoimesta, ilmastoetiikkaa käsittelevästä videomateriaalista esimerkiksi opetuskäyttöön.
Lahdessa on tutkittu, miten nuorille järjestettävät luontoretket vaikuttavat heidän hyvinvointiinsa ja luontosuhteeseensa. Nuoret kertoivat luontovaelluksen jälkeen ahdistuksen helpottamisesta, luottamuksen lisääntymisestä ja voimaantumisesta. Opiskelijoiden kiinnostus luontoa kohtaan ja into liikkua luonnossa kasvoivat.
Ainedidaktinen tutkimus tarkastelee eri tiedonalojen eli käytännössä oppiaineiden parissa tapahtuvaa oppimista ja opettamista. Äskettäin ilmestyneen Ainedidaktiikka-lehden ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemanumerossa julkaistiin aihepiiristä runsaasti uutta tutkimustietoa. Essi-Aarnio-Linnanvuori kokosi tähän maistiaiset teemanumeron kaikista artikkeleista.
Tunteiden huomioiminen on ilahduttavasti lisääntynyt ympäristökasvatusmateriaaleissa. Tässä tekstissä esittelen lyhyesti kaksi tuoretta julkaisua aiheesta: tutkimusperusteisen Project InsideOut -sivuston ja kokeneen ympäristökasvatustutkija Louise Chawlan laajan artikkelin.
Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirjassa avataan uusia oivalluksia, iloja ja vakaviakin paikkoja ympäristökasvatuksen kentässä sekä tarkastellaan erilaisia näkökulmia ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Mukana ovat myös peruskäsitteet. Millaista uutta tietoa ympäristöstä tarvitaan, jotta ympäristökasvatusta ja ekotekoja voidaan toteuttaa monipuolisesti? Kirjan tekijät Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori ja Sirpa Tani ovat alan kokeneita tutkijoita ja toimijoita.
Ympäristöasioita tarkasteleva kasvatusfilosofi lehtien kansikuvissa ja suosittuna puhujana ympäri maata! Vielä muutama vuosi sitten tämä olisi kuulostanut utopialta. Tampereen yliopiston kasvatusfilosofian professori Veli-Matti Värrin teos ”Kasvatus ekokriisin aikakaudella” on saanut poikkeuksellisen paljon huomiota. Kirja on laaja-alainen puheenvuoro syvätason muutoksista, joita ajattelussa ja toiminnassa tarvitaan.
- 1
- 2
- Seuraava »