HAKUTULOS

Ulkona oppiminen

Lapsuuden uteliaisuus ja innostus johdattavat ympäristökasvatustyöhön

Monta eri sesonkia iloisine ryhmineen nähnyt Tanja Liimatainen ohjaa nuoria toimimaan luonnossa Nuorisokeskus Metsäkartanolla. Metsäkartanon ainutlaatuinen valo- ja melusaasteeton ympäristö Rautavaaralla Pohjois-Savossa tarjoaa paikan luonto- ja ympäristöaiheiden käsittelylle ulkona ja sisällä.

Monimuotoisuus mahdollistaa luontokoulun

Milla Tuormaa avaa kirjoituksessaan lähimetsän merkitystä lasten ja muiden kaupunkilaisten sekä luontokoulutoiminnan näkökulmasta. ”Kaupunkilaislapsille on tärkeää saada tuntuma metsään päiväkodissa ja koulussa. Hienointa on, jos päiväkodin tai koulun lähietäisyydeltä löytyy metsä, jonne voi tuntien lomassa palata. Siellä koetut retket luovat tasa-arvoista pohjaa. Kaikilla ei ole perheen kanssa mahdollisuutta tai taitoa retkeillä ulkoilualueilla kauempana. Koulun ja päiväkodin retket innostavat lasta palaamaan lähimetsään myös vapaa-ajalla kavereiden tai läheisten aikuisten kanssa.”

Seikkailukasvatus nuorten luontoyhteyden rakentajana

Lahdessa on tutkittu, miten nuorille järjestettävät luontoretket vaikuttavat heidän hyvinvointiinsa ja luontosuhteeseensa. Nuoret kertoivat luontovaelluksen jälkeen ahdistuksen helpottamisesta, luottamuksen lisääntymisestä ja voimaantumisesta. Opiskelijoiden kiinnostus luontoa kohtaan ja into liikkua luonnossa kasvoivat.

Pienet muutokset omassa toiminnassa ovat suuria muutoksia yhteiskunnassa

Kysyntä ulkona oppimiselle ja luontokasvatukselle vahvistuu, ja sen myötä luonto- ja ympäristökoulupalveluja tarjoavien LYKE-verkosto laajenee jatkuvasti. Tällä kertaa esittelyssä on aktiivisesti verkoston toimintaan mukaan hypännyt Juha Rantanen. Hän on Jämi Sportsin yrittäjä ja sen puitteissa toimivan Juhan liikkuva luontokoulu Karhun perustaja Jämijärveltä. Hän esittelee itsensä nelikymppiseksi ympäristökasvatukseen hurahtaneeksi liikunta-alan ammattilaiseksi, joka on tasapainoillut opetustyön ja yrittäjyyden välimaastossa jo 13 vuotta.

Metsään retkelle ja oppimaan oppilaslähtöisesti

Kuinka tehdä metsäretkistä aidosti oppilaslähtöisiä? Kuinka osallistaa oppilaita luontokouluohjelman suunnitteluun? Suomen luontokeskus Haltian luontokoulu haki vastauksia näihin kysymyksiin toteuttamalla oppilaslähtöistä luontokouluohjelman suunnittelua. Prosessin lopputuloksena syntyi uusi oppilaslähtöinen Mun metsä -luntokouluohjelma 5.–6.-luokkalaisille sekä oppilaslähtöisen metsäretken ohjaajan materiaali ”Metsään retkelle ja oppimaan oppilaslähtöisesti!”.

Pilvistä vai sininen taivas?

Kuusivuotiaat ovat maailman etevämpiä pilvibongareita, ja he ripustavatkin pari kumpupilveä piirustuksiinsa usein auringon lisäksi. Leonardo da Vinci kuvaili pilviä ”kappaleiksi vailla pintaa”, ja on helppo ymmärtää, mitä hän tarkoitti. Pilvet ovat utuisia ja pysyvät paikoillaan vain hetken. Korona-aikana on paljon liikuttu ulkona luonnossa ja katse on usein siirtynyt mielenkiintoisiin pilviin taivaalla.  Moni tuntee poutapilven ja ukkospilven. Tunnistatko cumuluspilven tai nimbostratuksen?

Kivaa lintupuuhaa perheille ja ympäristökasvattajille

Kevätlinnut ovat jälleen täällä – iloitaan niistä ja nautitaan keväästä, poikkeustilasta huolimatta. Perinteistä Lasten lintuviikkoa vietetään 11.–17.5.2020. Uudet lintukortit ja lintubingo tarjoavat jo huhtikuussa kiinnostavaa tutkittavaa niin lapsille kuin ympäristökasvattajillekin ja kivaa puuhaa perheiden kevätretkille. – Arvaatko, minkä pitkäkoiven pesä ja munat tässä kuvituksessa ovat?

Suomen Latu tarjoaa matalan kynnyksen ympäristövaikuttamista vauvasta vaariin

Moni ympäristökasvattaja on varmasti matkallaan törmännyt Metsämörrin sanomaan luonnon ja ympäristömme huolehtimisen merkittävyydestä. Roskaamattomuutta opetetaan tarinan kautta ja ekologisiin valintoihin kannustetaan esimerkiksi retkieväiden valinnoissa. Opit aloitetaan jo 1–3-vuotiaiden lasten kanssa Metsämyttys-toiminnalla. Ympäristöstä välittämisen arvoja on mahdollisuus ylläpitää Metsämörrin sanoman kautta aina Metsävaeltajiin eli koululaistoimintaan asti.

Luontoa, historian tuntua ja taidetta Vallisaaren kesässä

Helsingin merialueella sijaitsevassa Vallisaaressa on valmistauduttu Sama meri -biennaalikesään. Vallisaaren mielenkiintoinen luonto ja historia tarjoavat upean paikan taide-elämyksille. Biennaalin nimi ”Sama meri” viittaa yhteen kytkeytymiseen ja keskinäiseen riippuvuuteen. Kansainvälisen Helsinki Biennaalin olisi tarkoitus levittäytyä saarelle noin 40 taiteilijan teoksilla 12.6.–27.9.2020. Tapahtumiin saattaa tulla muutoksia johtuen poikkeusoloista. Toivomme parasta!

Marianne Aalto: Haluan tarjota muille saman onnellisuudentunteen, jonka löysin luonnosta

Merensaaressa työskennellessään Marianne Aalto lumoutuu kallion geologisista arvoituksista. Ympäristökasvatuksen menetelmiksi ja välineiksi ei hänen mielestään tarvita mitään ihmeellistä, mutta yksi työkalu kuitenkin on, josta hän ei kesällä luopuisi.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi! Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.