HAKUTULOS
Ulkona oppiminen
Alussa oli vuoristo, sitten suomaa – ja lopulta GEO-oppimisympäristö. Pohjois-Satakunnan GEO-oppimisympäristö tarjoaa luontokokemuksia ja monipuolisen oppimiskeskuksen ympäristökasvatukseen, myös valtakunnallisesti. Nyt oppimisympäristö on saanut tuoreen ympäristökasvatussuunnitelman, ja erilaisia työpajoja on testattu kohderyhmien kanssa. Maastoon on myös sijoitettu taidetta. Esimerkiksi Anni-Maaria Leppäsen ja Sade Marilan Silmä-teos kannustaa havainnoimaan maisemaa Vaarinnevankeitaalla.
Arja Kaasisen ja Ulla Myllyniemen toimittama Ulkona opettamisen käsikirja on kattava ja innostava opas kasvattajille ja ulkona opettamisesta kiinnostuneille. Teos sisältää käytännöllisiä vinkkejä ulkona opettamisen aloittamiseen sekä ilmiön taustalla vaikuttavaa historiaa, teoriaa, käsitteiden tarkastelua ja arviointia.
Pienroskan havainnointiin on kehitetty uusi menetelmä, joka on helppo ottaa käyttöön jo alakouluikäisten lasten kanssa – myös koulussa. Partiolaiset tekevät kansalaishavaintoja vesien tilasta ja rantojen roskaisuudesta SPARKA-hankkeessa.
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliitto on saanut tehtäväkseen suojella Getskärin saaren ainutlaatuista luontoa ja lisätä saaren avulla yleistä ympäristötietoutta. Saari on paikka, jossa opitaan luonnosta luonnon keskellä. Siellä tutustutaan monimuotoiseen luontoon, nähdään omin silmin luonnonsuojelun merkitys ja tehdään konkreettisia tekoja luonnon puolesta.
Hyvinkäällä sijaitsevassa Puolimatkan koulussa järjestettiin opettajille tapahtuma metsässä. Neljänkymmenen opettajan joukossa oli useita, jotka eivät olleet käyneet koulun lähimetsässä eivätkä tunteneet sen polkuja.
Karhu, kettu, siili ja saukko olivat puistossa liikkeellä nälkäisinä… Leikkiessään ja erilaisia tehtäviä suorittaessaan tamperelaiset eskarilaiset oppivat uusia asioita eläimistä ja nauttivat samalla ulkona olemisesta.
Vauvojen luontokylpy -menetelmä soveltaa seikkailukasvatuksen ja ympäristökasvatuksen teorioita vauvaperheille sopivaan muotoon. Luontokylpy tukee vauvaperheen hyvinvointia luontolähtöisesti ja kokonaisvaltaisesti. Kun luontoympäristössä toimitaan perheyhteisönä, se vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin.
Metsämummot ja -vaarit on vapaaehtoistyön muoto, joka syntyi tukemaan kouluja ja päiväkoteja metsäretkeilyssä ja ulkotoiminnassa. Nämä vapaaehtoiset ovat aikuisia, jotka lähtevät koululuokan tai päiväkotiryhmän mukaan ulos metsäretkelle, ulkotunnille tai muuhun luontotoimintaan.
Kasvatustieteen opiskelijat Minna Sundman ja Salla Tyyskä järjestivät ympäristökasvatuskokeilun Mahnalan Ympäristökoululla Hämeenkyrössä. Tavoitteena oli lisätä nelosluokkalaisten tietoa luonnon monimuotoisuuden vaalimisesta, tuoda heidän tietotaitoaan käytäntöön ja tukea näin heidän toimijuuttaan.
Erilaiset mobiilisovellukset helpottavat lajintuntemuksen oppimista ja parhaimmillaan avaavat luonnossa liikkujalle kokonaan uusia lajiryhmiä tutustuttavaksi. Tekoäly tarvitsee kuitenkin ihmisen kriittistä tulkintaa avukseen. Kerron tässä artikkelissa kolmesta erilaisesta kokeilemastani sovelluksesta.
- 1
- 2
- 3
- …
- 6
- Seuraava »