HAKUTULOS
Vaikuttaminen
Ainedidaktinen tutkimus tarkastelee eri tiedonalojen eli käytännössä oppiaineiden parissa tapahtuvaa oppimista ja opettamista. Äskettäin ilmestyneen Ainedidaktiikka-lehden ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemanumerossa julkaistiin aihepiiristä runsaasti uutta tutkimustietoa. Essi-Aarnio-Linnanvuori kokosi tähän maistiaiset teemanumeron kaikista artikkeleista.
Kulttuuri- ja katsomusdialogi ympäristökasvatuksessa – miten tämä liittyy minuun ja mitä nuo sanat oikeastaan tarkoittavat? Ensi alkuun pintaan nousee hiukan hämmentynyt tunne, mutta kun pääsen kärryille, olen innoissani. Tämähän on tärkeää, jos todella haluamme saada ympäristötoimintaan mukaan ihan kaikki.
Moni ympäristökasvattaja on varmasti matkallaan törmännyt Metsämörrin sanomaan luonnon ja ympäristömme huolehtimisen merkittävyydestä. Roskaamattomuutta opetetaan tarinan kautta ja ekologisiin valintoihin kannustetaan esimerkiksi retkieväiden valinnoissa. Opit aloitetaan jo 1–3-vuotiaiden lasten kanssa Metsämyttys-toiminnalla. Ympäristöstä välittämisen arvoja on mahdollisuus ylläpitää Metsämörrin sanoman kautta aina Metsävaeltajiin eli koululaistoimintaan asti.
Vaikuttamistyötä pidetään monesti etäisenä, monimutkaisena ja hitaana tapana muuttaa maailmaa. Kuluneen puolen vuoden aikana olemme kuitenkin saaneet kannustavia kokemuksia siitä, että ympäristökasvatuksen vaikuttamistyö todella kannattaa.
Maakuntauudistuksen tärkeimmät lakiluonnokset ovat lausunnolla 19.6.2017 mennessä. Uudistuksen keskiössä on maakuntalaki. Uusi maakuntahallinto ja laaja hallinnon rakennemuutos on tarkoitus toteuttaa vuoden 2019 alusta. – Ympäristökasvattajien on syytä olla hereillä ja vaikuttaa!
New York Times -journalisten Tom Friedman beskriver IUCN som den största och finaste organisationen som ingen har hört talas om. Det är lätt att hålla med honom. Utöver rödlistor om arter och naturtyper är IUCN:s arbete okänt för den breda allmänheten. Nu gör emellertid IUCN ett seriöst försök att nå ut till en bredare publik genom en global kampanj som heter #NatureForAll. Syftet med kampanjen är att väcka och stärka särskilt ungdomars intresse för naturen.