HAKUTULOS

Ympäristökasvatus koulussa

Ainedidaktiikka kohtaa ympäristökasvatuksen

Ainedidaktinen tutkimus tarkastelee eri tiedonalojen eli käytännössä oppiaineiden parissa tapahtuvaa oppimista ja opettamista. Äskettäin ilmestyneen Ainedidaktiikka-lehden ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen teemanumerossa julkaistiin aihepiiristä runsaasti uutta tutkimustietoa. Essi-Aarnio-Linnanvuori kokosi tähän maistiaiset teemanumeron kaikista artikkeleista.

Ympäristökasvatuksen käsitteet opetussuunnitelmassa

Tähän mennessä Oivalla opsista -juttusarjassa on aiheeseen johdattelun jälkeen käsitelty jokainen oppiaine ympäristökasvatuksen ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Miltä perusopetuksen opetussuunnitelma näyttää kokonaisuutena? Seuraavassa pohditaan kestävyyden peruskäsitteitä opetussuunnitelmassa.

Orivedellä käynnissä ympäristökasvatuksen kehittämisbuusti

Orivedellä on otettu monia merkittäviä askelia ympäristökasvatuksen saralla. Koulujen kansainvälisyyshankkeilla on ollut keskeinen rooli kehittämistyössä: Oriveden jokaisella alakoululla, yläkoululla ja lukiolla on tällä hetkellä käynnissä yksi tai useampi Euroopan unionin rahoittama Erasmus+ -hanke. Usean hankkeen teemana on kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Tervetuloa uuden ympäristökasvatuskirjan maailmaan

Ympäristökasvatus – Kestävän tulevaisuuden käsikirjassa avataan uusia oivalluksia, iloja ja vakaviakin paikkoja ympäristökasvatuksen kentässä sekä tarkastellaan erilaisia näkökulmia ja vaikuttamista yhteiskunnassa. Mukana ovat myös peruskäsitteet. Millaista uutta tietoa ympäristöstä tarvitaan, jotta ympäristökasvatusta ja ekotekoja voidaan toteuttaa monipuolisesti? Kirjan tekijät Hannele Cantell, Essi Aarnio-Linnanvuori ja Sirpa Tani ovat alan kokeneita tutkijoita ja toimijoita.

Mielipide: Koulut ovat tärkeässä roolissa, kun taistellaan meriemme uhkia vastaan

Meri on paras puskurimme ilmastonmuutosta vastaan ja kalastus tuottaa kuudenneksen kaikesta kuluttamastamme eläinproteiinista. Samanaikaisesti maailman meret eivät ole koskaan olleet näin suuren paineen alla. Suomalaisilla opettajilla ja kouluilla on tärkeä tehtävä aikamme suuren kohtalonkysymyksen ratkaisemisessa.

Ympäristö ja opetussuunnitelman arvoperusta

Ihminen on osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta, ja sen ymmärtäminen on keskeistä ihmisenä kasvussa. Näin runoilee kaunein perusopetuksen opetussuunnitelman arvoperustan teeseistä. Arvoperusta sisältää myös opetussuunnitelman radikaaleimmat ajatukset: vaatimukset pohtia kulutus- ja tuotantotavoissa ilmeneviä ristiriitoja suhteessa kestävään tulevaisuuteen ja ohjata oppilaita vaikuttamaan yhteiskunnallisiin rakenteisiin. Tälle perustalle on hyvä rakentaa kestävää koulua.

Maija Ihantola LYKEn toimistolta voimautuu yhteistyöstä

LYKE-verkoston suunnittelija Maija Ihantola löysi ympäristökysymykset kiinnostuttuaan kasveista. Unelmat toteutuvat hänen mielestään vain jakamalla niitä, ja nyt hän kertoo, mikä hänelle on tässä hetkessä erityisen innostavaa.

Taidetta rantalöydöistä

Jaa erilaisia kuvia vesieliöistä ja pyydä rakentamaan eliö rannalta löytyvistä asioista. Vanhempien lasten kanssa voi kiinnittää huomiota eliöiden tuntomerkkeihin ja pyrkiä rakentamaan eliöt mahdollisimman tunnistettaviksi.

Oppilaanohjaus antaa tilaisuuden tutustua tulevaisuuden taitoihin

Oppilaanohjauksen keskeinen tehtävä on tukea oppilasta hänen omaa elämäänsä koskevien päätösten ja valintojen tekemisessä. Ohjauksen avulla oppilaat rakentavat käsitystään koulutuksesta ja eri ammateista ja suunnittelevat omaa tulevaisuuttaan. Onko ympäristökasvatuksella sijaa osana oppilaanohjausta? Nähdäkseni vastaus on myönteinen: ympäristönäkökulmat solahtavat luontevasti myös oppilaanohjauksen osaksi.

Siisti Biitsi kutsuu kouluja lähirantojen siivoustalkoisiin

– Se on jotenkin rentouttavaa ja jännää, koska ei koskaan tiedä, mitä voi löytää. – On kivaa olla tekemässä jotain muuta kuin istua koulun penkillä. Muun muassa tällaisia ajatuksia heräsi raisiolaisen Tahvion koulun oppilaiden keskuudessa, kun he osallistuivat Siisti Biitsi -rantojensiivoustalkoisiin syksyllä 2019.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3