Skip to content

HAKUTULOS

Ympäristökasvatus koulussa

Kemia syventää ymmärrystä ympäristöstä

Kemian opetus rakentaa oppilaalle kuvaa kemian merkityksestä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Kemia on läsnä sekä ympäristössä että oppilaan omassa arjessa ja sitä tarvitaan uusien ratkaisujen kehittämisessä. Lisäksi kemian opetus ohjaa oppilasta ottamaan vastuuta ympäristöstään.

Ekotapapassi toimii Porvoossa

Porvoon Kevätkummun koulun ympäristötiimi on kehittänyt Ekotapapassin, johon viidesluokkalaiset merkitsevät viikon ajan vapaa-ajallaan tekemiään ekotekoja. Teot voivat liittyä kierrätykseen, energiansäästöön ja kuluttamiseen, ja merkinnän passiin saa esimerkiksi viemällä lasia lasinkeräykseen tai sammuttamalla turhaan palavan valon.

Työkaluja kestävään koulukulttuuriin neljän maan voimin

Oululainen Hönttämäen koulu on luotsannut viimeiset puolitoista vuotta kansainvälistä hanketta, jonka tavoitteena on kestävä kehitys kouluissa. Mukana on neljä koulua Suomesta, Belgiasta, Englannista ja Islannista, ja hankkeen ytimessä on vertaisoppiminen.

Musiikin voima on sanaton

Kuulin taannoin kriittistä keskustelua ilmiölähtöistä opetusta vastaan. Metsäaiheisella viikolla oli laulettu Oravan pesä, ja taas yksi oppiaine oli kuitattu monialaisessa oppimisessa. Musiikki, kuten muutkin taideaineet, jäävät helposti välineelliseen asemaan. Kuitenkin myös musiikissa on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kannalta oppisisältöjä, joita ei mikään muu aine opeta.

Hanniina Manner: Työskentely ympäristöraatilaisten kanssa on motivoivaa

Hanniina Manner työskentelee ympäristökasvattajana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polussa, joka on kestävän elämäntavan kysymyksiin erikoistunut ympäristökoulu. Hän kiertää etenkin peruskouluissa pitämässä ympäristöaiheisia oppitunteja. – Lue, mistä Hanniina ei halua luopua työssään!

Liikunta tukee hyvinvointia, oppimista ja kestävää elämäntapaa

Perinteisesti liikuntatunneilla on pidetty eniten oppitunteja koulurakennuksen ulkopuolella. Keskustelut liikuntaa opettavien kanssa ovat edelleen hyödyllisiä, sillä myös uusi liikunnan opetussuunnitelma kehottaa liikkumaan luonnossa, ja esimerkiksi sään mukainen pukeutuminen on tunneilla arkipäiväinen, opetussuunnitelmaankin liittyvä teema.

Luontopedagogi Mari Wikholm: Koirien ympäristöherkkyys on vailla vertaa

Mari Wikholm työskentelee Kuopion luonnontieteellisessä museossa luontopedagogina. Hän vastaa näyttelyistä, museon ympäristökasvatustoiminnasta sekä ulkoisesta viestinnästä ja museokaupasta. Hän on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton hallituksen jäsen ja toimii myös aktiivisesti LYKE-verkostossa. Vapaa-ajallaan Mari touhuaa paljon koiriensa kanssa, joilla on oma roolinsa myös ympäristökasvattajina.

Museon ympäristökasvatusperiaatteet ohjaavat Marin valintoja. Millaisia näyttelyaiheita valitaan ja miten näyttelyt toteutetaan? Millaisia ympäristökasvatusmenetelmiä valitaan erilaisille kohderyhmille? Miten luontoasioista viestitään ulospäin? Entä miten museolla voidaan edistää kestävää kehitystä jokapäiväisessä työssä?

Kysymyksiä krokotiileistä ja muita kokemuksia monikulttuuristen ryhmien metsäretkiltä

Kiertävässä luontokoulu Naakassa on viety monikulttuurisia ryhmiä luontoretkille. Lähiympäristöön tutustuminen on tärkeä osa kotouttamista. Kansainvälisen luokan saattaminen metsän tai veden lumoihin on innostavaa sekä oppilaille että opettajille.

Riemua ja oivalluksia raatien päivässä

Vihreä lippu -raatitoiminnassa on parasta, kun pääsee vaikuttamaan oman koulun toimintaan ja oppii koko ajan uusia keinoja muuttaa arkea ympäristöystävällisemmäksi, kertovat raatilaiset. Palkintona ahkerasta raatityöskentelystä oppilaat pääsivät päiväksi nauttimaan luonnosta ja ystävien seurasta.

Käsityö avaa materiaalien maailman

Kohtasin talvella vegaanitytön, joka tuli innoissaan vaateostoksilta: hän kertoi löytäneensä puhtaasti kasviperäisen takin. Itsekin innostuin: yleensä talvivaatteet ovat keinokuitua, ja mieluusti hankkisin kokonaan hengittävistä ja loppupeleissä hajoavista luonnonmateriaaleista valmistetun ulkovaatteen.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Scroll To Top