Fysiikan opetus vie oppilaan luonnontieteellisen ajattelun maailmaan. Samalla konkretisoituvat sekä monet ympäristöongelmat että niiden ratkaisut.
Maailma fysiikan silmin
Fysiikan opetuksessa maailmaa tarkastellaan luonnontieteellisen tutkimuksen näkökulmasta. Arkisille ilmiöille löytyy selityksiä ja usein oppija joutuu tarkistamaan ennakkokäsityksiään. Tutkiminen ja mittaaminen kiinnostavat yleensä oppilaita, ja tutkivan oppimisen menetelmien avulla päästään myös ympäristökysymysten äärelle. Miten tämä ilmiö toimii?
Fysiikassa tutkittavat ilmiöt ovat yhteydessä muiden oppiaineiden ympäristösisältöihin. Esimerkiksi kasvihuoneilmiön toimintaperiaatetta voidaan tutkia kokeellisesti fysiikan opetuksen yhteydessä, mikä tukee vaikkapa maantiedon ympäristöopetusta.
Energian kestävä käyttö
Energia on yksi keskeinen teema fysiikan opetuksessa sisällöissä, ja samalla tärkeä koulun ympäristöopetuksen aihe. Fysiikan opetus käsittelee energiaa ilmiönä, sen säilymistä ja muuttumista sekä energiantuotantoa. Energiankulutusta voidaan havainnoida oppilaan omassa arjessa, kuten koulurakennuksessa tai kotona. Toisaalta energiantuotannon menetelmiin tutustuminen on tärkeä teema. Onko mahdollista tehdä tutustumisretki vaikkapa paikalliselle energialaitokselle?
Teknologia ratkaisuna ja apuvälineenä
Fysiikan opetuksessa voidaan tutustua teknologisiin ratkaisuihin, joilla säästetään tehokkaasti luonnonvaroja tai muuten edistetään kestävää elämäntapaa. Parhaimmillaan näitä sovelluksia päästään kokeilemaan itse, oppilaan omassa lähiympäristössä. Lämpökameralla voi etsiä talvipakkasilla koulurakennuksen lämpövuotopaikkoja tai virtamittarilla arvioida energiansäästöasetusten vaikutusta tietokoneen virrankäyttöön.
Luonnontieteellisestä ajattelusta avaimia kestävyyteen
Kuten kemian opetus, myös fysiikan opetus kasvattaa pohjimmiltaan luonnontieteelliseen ajatteluun. Ymmärrys siitä, miten tiede toimii, edistää kykyä arvioida ympäristöaiheisia uutisia ja tunnistaa esimerkiksi ilmastonmuutoksesta valitettavan usein esiintyviä virhekäsityksiä. Kriittiseen ajatteluun kykenevällä ja luonnontieteitä ymmärtävällä nuorella on hyvät edellytykset toimia kestävään tulevaisuuteen pyrkivässä yhteiskunnassa.
Teksti: Essi Aarnio-Linnanvuori