Haamu-kouluvierailut antavat napakan paketin tietoa ja tarjoavat myös toiveikkuutta
Teksti: Suvi Rajamäki
Luontoliiton Haamu-hankkeessa (Haavoittuva monimuotoisuus – ilmastonmuutos ja luontokato) kehitetään nuorille suunnattua kasvatusmateriaalia ja uusi kouluvierailukonsepti ilmastonmuutoksen ja luontokadon välisestä suhteesta. Luontoliiton kouluyhteistyövastaava Sofia Kaipainen kertoo hankkeen taustasta ja tavoitteista.
Miksi Haamu-hanke päätettiin järjestää?
Ilmastonmuutosta ja luontokatoa sekä niihin liittyviä ympäristötunteita käsitteleviä kouluvierailuja ei ole juuri ollut tarjolla. Olemme saaneet opettajilta viestiä, että näiden suurten teemojen käsittelyyn kaivattaisiin tukea. Haamu-hankkeen tarkoitus on antaa nuorille tiedon lisäksi konkreettisia välineitä ja vinkkejä, jotta jokainen voisi löytää oman tapansa toimia osana ratkaisua ja muutosta ympäristö- ja ilmastokriisin aikakaudella.
Kaksiosaisten kouluvierailujen lisäksi tuotamme Haamu-hankkeessa nuorille suunnattuja videoita ilmastonmuutoksen ja luontokadon yhteydestä. Tällaisia videoita ei tähän mennessä ole ollut tarjolla suomeksi. Videoita ja muita hankkeessa kehitettyjä materiaaleja voidaan kouluvierailujen lisäksi hyödyntää Suomen peruskouluissa ja toisella asteella sekä formaalin koulutuksen ulkopuolella.
Mitä Haamu opettaa?
Haamu-vierailut ja -videot vahvistavat nuorten tietämystä ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta. Haluamme nostaa esiin näiden ilmiöiden yhteyden, mutta myös sen, että joskus toisen ongelman ratkaisu pahentaa vahingossa toista.
Keskitymme pääasiassa Suomen kontekstiin ja siihen, miten ilmastonmuutos ja luontokato vaikuttavat nuorten arkeen. Pohdimme toki myös globaalin oikeudenmukaisuuden kysymyksiä.
Nuorten ympäristöahdistus on tutkitusti lisääntynyt, joten Haamu-hankkeessa keskitytään myös ympäristötunteisiin. On tärkeää kertoa nuorille, että ei ole mitenkään kummallista, jos ilmastonmuutos ja luontokato ahdistavat.
Tavoitteenamme on luoda ja ylläpitää toivoa, joten kannustamme nuoria asettamaan toiveikkaampia tulevaisuuskuvia ja käyttämään ympäristötunteita toiminnan moottoreina. Kulutusvalintoihin keskittymisen sijaan korostamme yhdessä tekemisen voimaa ja annamme vinkkejä, mistä lähteä etsimään ihmisiä, joiden kanssa voi yhdessä vaikuttaa näihin asioihin.
Opetetaanko kouluissa tarpeeksi näistä aiheista?
Ilmastonmuutos ja luontokato löytyvät opetussuunnitelmasta, ja niitä käsitellään kouluissa. Nuorten kiinnostuksessa ja sitä kautta osaamisessa on kuitenkin suuria eroja, joita toivomme Haamu-kouluvierailujen tasoittavan. Kun luokkaan tulee puhumaan vieras asiasta innostunut henkilö, se on nuorelle usein tavallista oppituntia mieleenpainuvampi kokemus, etenkin niille nuorille, joita aihe ei muuten kiinnosta.
Haamu-vierailut täydentävät kouluopetusta ja antavat nuorille esimerkkiä siitä, miten omalla toiminnallaan voi vaikuttaa ympäristöasioihin. Kouluvierailijat menevät luokkaan omana itsenään ja aktiivisen kansalaisen roolimalleina, heiltä ei vaadita ammattilaisuutta näistä aiheista. Tällaisen roolin ottaminen on helpompaa, kun tulee luokkaan ulkopuolisena.
Mitä toivot, että Haamu-hankkeesta jäisi käteen?
Tietenkin haluaisin, että nuorille jäisi muistijälki ja perusymmärrys ilmastonmuutoksesta ja luontokadosta. Erityisesti toivon Haamu-vierailujen inspiroivan nuoria toimimaan ympäristön puolesta ja antavan tietoa siitä, mistä saada apua vaikeiden ympäristötunteiden käsittelyyn.
Tavoitteena on myös jättää Haamusta pysyvämpi jälki, joka johtaisi toimintaan. Lempäälän lukiossa toimii yli sadasta nuoresta koostuva ympäristöryhmä Ilmastosoturit. Tällä hetkellä pohdimme heidän kanssaan, mikä olisi paras tapa tukea kouluja oman ympäristötoiminnan rakentamisessa.
Jutun kirjoittaja Suvi Rajamäki toimii Luontoliiton tiedottajana.
Lajikuvat: Luontoliitto. Kuva Sofiasta ja Ilonasta: Riina Pippuri.