Ympäristökasvattaja Jenni Skaffari on unelmatyössään toimiessaan luontokoulunopettajana Tampereen luontokoulu Korennossa. Ympäristökasvatus on läsnä hänen työssään kaikessa. Pääasiallisesti Jenni opettaa lapsia ja nuoria ulkona ja lisäksi työnkuvaan kuuluvat kasvattajien ja opettajien koulutukset. – Lue, mikä on Jennin mielestä tärkein ympäristökasvatukseen liittyvä oivallus.
Siihen, että ryhdyin ympäristökasvattajaksi, on vaikuttanut…
… se, että kiinnostuin luonnosta jo lapsena. Yläasteella luokkamme kuului kansainväliseen Globe-projektiin. Sain lisäintoa tutkia, pohtia ja toimia luonnon hyvinvoinnin puolesta. Tämä on varmasti yksi asia, joka on vahvistanut tietäni ympäristökasvattajaksi, vaikka kävinkin sivupoluilla opiskeluaikanani.
Kun kuulin ympäristöalalla olevista opiskelupaikoista lisää, ymmärsin, että tämä on sitä, mitä minun pitää tehdä. Kaikkein onnellisin olen siitä oivalluksesta, että ympäristöala ei tarkoita pelkästään toimistossa istumista ja raporttien laatimista, vaan sitä voi toteuttaa kasvatuksessa.
Kun pääsin luontokoulu Korentoon töihin, tajusin, että tämä on unelmatyötäni. Saan tehdä arvokasta ympäristön hyvinvoinnin edistämistyötä, opettaen, ulkona, muiden kanssa.
Parasta työssäni on…
… se, että yksikään päivä ei ole samanlainen. Se sopii luonteelleni. Saan soveltaa päivää luontokouluun tulevan ryhmän mukaan ja tutustua uusiin ihmisiin. Saan nähdä lasten ja nuorten silmistä innostuneisuutta ja uuden ymmärtämistä. Työni on kiitollista, saan asiakkaani hyvälle tuulelle, ja minulla on mahdollisuus antaa heille positiivinen mieli ulkona oppimisesta. Parasta työssäni on myös se, että se sopii juuri minulle.
Minulle tärkeä ympäristökasvatukseen liittyvä oivallus on…
… että positiivisen mielikuvan antaminen ulkonaoppimispäivästä lapsille, nuorille ja heidän opettajilleen kantaa pitemmälle kuin suuri tietomäärä aiheesta.
En ikinä luopuisi työssäni…
… yhteistyöstä muiden kanssa.
Viime aikoina olen innostunut…
… kevättalvesta. Kaikki on niin kaunista. Saan olla jokaisena työpäivänä ulkona upeassa auringonpaisteessa.
Työssäni haaveilen, että…
… saisin jatkaa tätä työtä mahdollisimman pitkään, mutta niin, että voin samalla monipuolistaa työkuvaani ja työympäristöäni. Haluan auttaa vielä enemmän opettajia integroimaan toiminnallista ulkona oppimista tavallisen koulun arkeen.
Haastattelu: Kati Vähä-Jaakkola
Katso kuvan alta Jennin suosittelema vinkki!
Jennin vinkki:
Luonnon koodausta 3–6-luokille
Kehittänyt Jyrki Ihalainen
Luonto on täynnä asioita ja ilmiöitä, kuvioita ja muotoja, joita voi kuvata matemaattisesti tai matkia ohjelmoimalla. Matematiikka on luonnontiede hyvästä syystä. Näissä tehtävissä etsitään ja tutkitaan näitä kaavoja, koodeja ja algoritmejä johdatuksena ohjelmointiin.
Esimerkkejä:
Maitohorsma
VARSI: Kasvata vartta 5 cm.
LEHTI: Kierrä 45 astetta ja kasvata lehti.
TOISTA: Palaa kohtaan varsi, toista 20 kertaa.
KUKINTO: Kasvata kukinto.
Mustikanvarpu
Etsi maasta mustikanvarpu, yritä löytää oikein iso. Älä katkaise varpua, vaan tutki sitä sen kasvupaikalla.
Valitse mustikanvarvusta yksi lehti tai latvan kärki ja laske siitä alkaen haarautumiskohdat alaspäin, kunnes pääset varvun juuriosaan asti.
– Montako kertaa mustikanvarpu haarautui?
– Kuinka pitkästi varpu suunnilleen kasvaa haarautumisten välillä?
Muutetaan se koodiksi:
KASVA ____ cm
HAARAUDU
TOISTA ____ kertaa
– Mieti, mitä muuta mustikan pitää tehdä tuottaakseen marjoja.