Juuri sinua tarvitaan uusien tapojen muotoi­lijana

Ympäristökasvatus

Vaade kestävän kehityksen edistämisestä ja ympäristövastuullisten kansalaisten kasvattamisesta on kirjattu opetus- ja kasvatusalan strategioihin ja suunnitelmiin. Ympäristökasvatuksen tulisi olla itsestään selvä osa arkea ja vahvistaa johdonmukaisesti ympäristövastuullisuutta. Tuoreissa tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että päiväkodin tai koulun vallitseva toimintakulttuuri ei tue kestävän kehityksen kasvatusta. Vakiintuneet ajatusmallit ohjaavat toimintaamme huomaamatta.

Ympäristökasvatuksen tulisi läpäistä päiväkodin tai koulun toimintakulttuuri eikä jäädä yksittäisiksi projekteiksi tai puuhailuksi. Se ei saa olla rasite tai ikävä velvollisuus. Toimintakulttuuriin kuuluvat yhteisön viralliset ja epäviralliset säännöt, toiminta- ja käyttäytymismallit sekä arvot ja periaatteet.

Toimintakulttuuri muuttuu hitaasti. Toimintakulttuuria täytyy johtaa ja organisoida. Erityisesti esimiehillä on merkittävä rooli kestävää kehitystä edistävän toimintakulttuurin muodostumisessa ja ylläpitämisessä. Heidän olisi tuotava yhteiseen keskusteluun kestävän kehityksen arvoja ja niistä johdettuja toimintaperiaatteita. Toimintakulttuurin muodostumiseen vaikuttavat kuitenkin kaikki siellä toimivat ihmiset. Vaikka henkilökunnan asenteet eivät olisikaan kestävän kehityksen toteuttamisen esteenä, ulkoisten toimintaolosuhteiden lisäksi ongelmina saattavat olla toiminnan suunnittelemattomuus sekä ajan ja rahan puute.

”Myös pysähtymistä tarvitaan. Lepo ja rauhoittuminen eivät ole laiskottelua.”

Ympäristökasvatuksen edistäminen edellyttää henkilökunnan sitoutumista ja tehtävien vastuuttamista. Tarvitaan johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta. Esimerkiksi Vihreä lippu -toimijoiden kestävän kehityksen työ on organisoitua ja vastuutettua. Työskentelyä ohjaa toimintasuunnitelma, minkä ansiosta kestävän kehityksen teemat voivat toteutua opetuksessa, kasvatuksessa ja arkikäytännöissä.

Avain muutokseen on yhteistyössä. Kestävää tulevaisuutta ei voi rakentaa toisille ja toisia varten, vaan yhdessä. Tietoinen valintojen tekeminen on tärkeää. Valitse, että uskot muutokseen ja itseesi ja muihin sen tekijöinä. Keskity yhteiseen hyvään ja yhteisölliseen oppimiseen yksilösuoritusten sijaan. Kuuntele ja kunnioita toisia.

Myös pysähtymistä tarvitaan. Lepo ja rauhoittuminen eivät ole laiskottelua. Vauhdin hidastaminen ja kiireen taltuttaminen mahdollistavat suunnan ja arvojen tarkistamisen, itsekritiikin ja kestävien tavoitteiden ja arjen toimenpiteiden kirkastamisen. Onko oma tai yhteisöni toiminta kestävällä arvopohjalla? Ovatko arvoni ylipäätään kestäviä? Elänkö arvojeni mukaista elämää?

Sinua tarvitaan edelläkävijänä ja lähetyssaarnaajana, rohkeana sääntöjen rikkojana ja uusien tapojen muotoi­lijana. Rakenna muutoksen työkaluja ja mahdollista toisten kasvu muutoksentekijöiksi. Ota vastuuta äläkä pelkää ottaa riskejä. Leiki. Luo. Pura. Rakenna. Tee toisin.

Teksti: Silja Sarkkinen

Kirjoittaja on FEE Suomen puheenjohtaja.

Julkaistu juttusarjassa:
Artikkelin aiheet:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.