Lyke verkoston ihmisiä -haastattelusarjassa ympäristökasvattajat ja luontokoulujen opettajat kertovat tärkeimmistä työvälineistään ja parhaista hetkistään. Alla on vuonna 2012 julkaistu juttu juuri uuden muotonsa saaneesta LYKE-verkostosta. Tämän hetken tiedot laajentuneesta verkostosta löydät täältä: www.luontokoulut.fi
Ympäristökasvattajien tukiverkosto
On vielä matkaa maailmaan, jossa kasvatus kestävään elämäntapaan on ykkösjuttu ja tekemällä oppiminen ulkona luonnossa itsestäänselvyys. Lyke-verkosto on yksi etappi tällä matkalla.
– Lyke on yksi suuri henkilökohtainen unelmani ja merkittävä osa valtakunnallista organisoitumista, kertoo valtakunnallinen ympäristökasvatuksen koordinaattori Anna-Liisa Kiiskinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta.
Mikä on Lyke-verkosto?
Yli kolmekymmentä luonto- ja ympäristökoulua tarjoaa tukea päiväkotien ja koulujen ympäristökasvatustyölle. Toiminnan laajentamiseksi syntyi ajatus luonto- ja ympäristökasvatusta sekä kestävän elämäntavan kasvatusta tukevien Lyke-verkostosta. Verkostossa Metsähallituksen luontokeskukset, valtakunnalliset nuorisokeskukset ja leirikoulukeskukset täydentävät luontokouluverkostoa. Hanketta koordinoi Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto.
Lyke-verkoston tavoitteena on, että kaikilla Suomen päiväkodeilla ja kouluilla olisi tiedossaan paikka, josta voi pyytää apua luonto- ja ympäristökasvatukseen. Verkostolle ollaan valmistelemassa kriteereitä, jotta opettajat ja kasvattajat voivat varmistua tarjonnan laadusta.
Ympäristökasvatuksen laatutekijöitä
– Opetuksen tulee olla elämyksellistä ja toiminnallista, mutta myös ajankohtaiseen tietoon perustuvaa ja jokaisen oppijan erityisyyden huomioon ottavaa, kertoo Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton puheenjohtaja Tiina Lecklin.
Hän pitää tärkeänä, että toiminta rakennetaan varhaiskasvatuksen ja koulujen opetussuunnitelmien pohjalta ja että henkilökunta on pätevää ja pysyvää.
– Monet Lyke-verkostolaiset auttavat kehittämään myös kestäviä arkikäytäntöjä toimimalla Suomen Ympäristökasvatuksen Seuran Vihreä lippu -ohjelman edistäjinä, toteaa Lecklin.
Verkostoitumisen kautta ympäristökasvatuksen niukkojen resurssien käyttö tehostuu. Esimerkiksi nyt on suunnitteilla verkoston yhteinen asiakastyytyväisyyskysely. Verkosto on tärkeä myös toimijoiden edunvalvonnan kannalta: Vantaalla ja Jyväskylässä luontokoulujen lopettamisen uhkaan pystyttiin reagoimaan verkoston kautta tehokkaasti ja nopeasti.
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. Yhteistyön kautta voimat säästyvät siihen tärkeimpään, työskentelyyn lasten ja nuorten kanssa.
Teksti: Niina Mykrä
Juttu on julkaistu Ympäristökasvatus-verkkolehdessä 29.10.2012.