Osallistava puutarhatoiminta osana luonnon monimuotoisuuden ylläpitoa – ympäristökasvatuskokeilu Mahnalan Ympäristökoulun nelosluokkalaisille
Teksti: Minna Sundman ja Salla Tyyskä
Elämme ekokriisin aikakaudella. Ilmastokriisi ja luontokato ovat suurin kollektiivinen uhka, mitä ihmiskunnalle on koskaan tullut vastaan. Ihminen kiihdyttää sekä luontokatoa että ilmastokriisiä omalla toiminnallaan.
Keskimääräinen suomalainen elää lähes nelinkertaisesti yli planetaaristen rajojensa. Suomalainen elämäntapa on ekososiaalisesti kestämätön ja pitkässä juoksussa tuhoisa. Näin ollen meidän on otettava askelia kohti parempaa ja pyrkiä muuttamaan toimintaamme ympäristöystävällisempään suuntaan.
Jokainen voi tehdä jotakin hyvää
Ympäristöystävällisen kasvatuksen merkitys korostuu eletyssä ajassamme. Kasvatustyö ei yksin pysty tarjoamaan valmiita ratkaisuja ja yleispäteviä menetelmiä ongelmaan, mutta me tulevina kasvatustyön ammattilaisina voimme silti edelleen auttaa kehittämään lasten valmiuksia rakentaa ekososiaalisesti kestävämpi maailma.
Pidimme aiheeseen liittyvän ympäristökasvatuskokeilun Mahnalan Ympäristökoululla Hämeenkyrössä. Halusimme tällä kokeilulla pyrkiä vaikuttamaan kokeiluun osallistuneiden nelosluokkalaisten toimijuuteen ja ajattelutavan muutokseen. Tavoitteenamme oli lisätä oppilaiden tietoa luonnon monimuotoisuuden vaalimisesta ja tuoda heidän tietotaitoaan käytäntöön, jotta he pystyvät tekemään omilla valinnoillaan parempia tekoja ja päätöksiä luonnon puolesta. Tärkein viesti oppilaille oli se, että heistä jokainen voi tehdä jotain hyvää ja jokainen voi itse vahvistaa omaa toimijuuttaan.
Ympäristökasvatuskokeilumme koostui kahdesta eri osasta. Huhtikuussa 2022 pidetyssä teemapäivässä tutustuttiin luonnon monimuotoisuuteen teoreettisemmasta näkökulmasta. Päivän aikana kävimme läpi sitä, miten oppilaat voivat omilla arjen valinnoillaan vaikuttaa luonnon hyvinvointiin ja monimuotoisuuteen. Teemapäivä koostui erillisistä lyhyemmistä opetustuokioista, joissa teemoina olivat luonnon monimuotoisuus, arjen teot ja valinnat sekä monimuotoinen koulupuutarha.
Viimeisessä opetustuokiossa oppilaat pääsivät suunnittelemaan omaa koulupuutarhaa ja tutustumaan istutettaviin hyötykasveihin. Toukokuussa 2022 ilmojen lämmettyä pidettiin kylvöpäivä, jossa oppilaat pääsivät kylvämään huhtikuussa valitut hyötykasvit.
Monialaiset kokeilut kannattavat
Kokeilumme Mahnalan ympäristökoulun nelosluokkalaisten kanssa osoitti, että tarve monipuoliselle ympäristökasvatukselle on todellinen. Oppilaat osallistuivat toimintaan innolla, ja aihe herätti keskustelua oppilaiden keskuudessa vielä kokeilun jälkeenkin. Tällaiset kokeilumme kaltaiset laajemmat monialaiset kokonaisuudet tietyn ympäristökasvatuksen teeman ympäriltä herättelevät varmasti oppilaiden ajatusmaailmaa ja vahvistavat oppilaiden omaa toimijuutta.
Ympäristökasvatus peruskoulussa pohjautuu myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperustaan, jonka mukaan oppilaita tulisi jatkuvasti ohjata kohti kestävää elämäntapaa. Opetuksessa tulisi tunnistaa ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen välttämättömyys ja pyrkiä toimimaan sen mukaisesti.
Näiden jo opetussuunnitelmassakin mainittujen tavoitteiden toteutumiseksi vaaditaan kuitenkin opettajalta itseltään aikaa ja systemaattista työtä ja ennen kaikkea halua edistää oppilaiden ympäristötietoisuutta. Kokeilumme oli yksi tapa toteuttaa ympäristökasvatusta.
Kirjoittajat Minna Sundman ja Salla Tyyskä ovat kasvatustieteen opiskelijoita Tampereen yliopistosta.