Teksti: Hanna Kankaanpää
Arja Kaasisen ja Ulla Myllyniemen toimittama Ulkona opettamisen käsikirja on kattava ja innostava opas asiasta kiinnostuneille, tai jos toivoa sopii, ihan kaikille opettajille ja kasvattajille. Kirjan alussa esitellään tutkimukseen perustuvia teoreettisia lähtökohtia ja useita erilaisia perusteluja ulkona opettamiselle. Seuraavissa osissa tutustutaan opetusmuodon taustalla vaikuttavaan historiaan, tarkastellaan siihen liittyviä erilaisia kasvatussuuntauksia ja käsitteitä sekä yhdistetään ulkona opettaminen muihin pedagogisiin näkökulmiin.
Ulkona oppiminen on ihmiselle luontaista
Aihepiiriä on esitelty mielestäni virkistävän monipuolisesti. Samalla muistutetaan, että kyseessä on ihmisille hyvinkin luontainen tapa oppia. Innostuin erityisesti kirjassa esitellystä ulkona opettamiseen luodusta fuusiopedagogiikan mallista, mikä kuvaa hyvin käsitteen moninaisuutta ja soveltumista monenlaiseen ympäristöön.
Kirjassa on käytännöllisiä vinkkejä ulkona opettamisen aloittamiseen, toteuttamiseen, eriyttämiseen ja arviointiin. Konkreettiset suunnittelulistat helpottavat opettamisen vientiä ulos ja toimivat tukena kokeneemmallekin toimijalle ja laajemmalle keskustelulle.
Loppuosasta löytyy muhkea 200 sivun paketti oppiaineittain eriteltyä sisältöä. Ulkona opettamisen käsikirja on suunnattu ensisijaisesti perusopetukseen, mutta sillä on annettavaa yhtä lailla muille toimijoille, kuten varhaiskasvatuksen kentälle tai korkeakouluun, niihin molempiin löytyy tekstistä myös suoria viitteitä. Asiasta innostunut löytää teoksesta paljon omia ajatuksia tukevaa kirjallisuutta ja todennäköisesti uusiakin näkökulmia.
Teorian lisäksi tehtäviä
Kirja on kirjoitettu monen tekijän toimesta, jotta eri alojen parhaimmat asiantuntijat pääsevät itse ääneen. Päällekkäisyyksiltä ei näin ollen ole vältytty. Kirja on kuitenkin mukavan helppolukuinen: kappaleet ovat lyhyitä ja teksti helposti ymmärrettävää. Sisällysluettelon perusteella voi kahlata läpi itseä houkuttelevat luvut.
Jokaisen luvun lopussa on muutama tehtävä, joiden avulla voi pohtia lukemaansa, kerrata pääkohtia tai hyödyntää niitä opettajan roolissa oppilaiden kanssa. Kirja on suunniteltu käytännönläheiseksi käsikirjaksi opettajille ja ympäristökasvattajille, ja sieltä löytyy myös runsaasti valmiiksi mietittyjä yksityiskohtaisia esimerkkejä oppitunneille sopivista tehtävistä ja suunnittelutyötä tukevaa materiaalia.
Kustantamon verkkosivuilta saa käyttöönsä vielä lisää liitemateriaalia. Jos jotain, niin kirjasta puuttuu aakkosellinen käsitehakemisto, mikä nivoisi kokonaisuutta vielä yhteen ja helpottaisi lukijan tiedonhakua.
Kirjalle on ollut kysyntää kentällä, ja uskon sen toimivan oppaana ja innoittajana vielä monen opettajan ja kasvattajan työssä. Itse aion palata sen äärelle vielä monta kertaa.
Artikkelin kirjoittaja Hanna Kankaanpää on ulkona opettamisesta innostunut varhaiskasvatuksen opettaja ja maisteriopiskelija.
teemat.