Vesiaiheinen Vihreä lippu -projekti Armfeltin koulussa
Salolainen Armfeltin koulu lähti Vihreä lippu -toimintaan mukaan syksyllä 2017. Ensimmäisen projektin teemaksi valikoitui vesi. Vesiteema kirjattiin myös opetussuunnitelman monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, joten aihetta käsiteltiin lukuvuoden aikana kaikissa luokissa ja oppiaineissa. Koulussa luettiin kaunokirjallisuutta, jossa teemana tai aiheena on vesi, tutustuttiin veden kiertokulkuun ja ekologiseen ruokavalioon sekä tutkittiin vesieliöitä ja -kasveja. Vettä tutkittiin maailman myyteissä ja uskonnoissa, ja vieraissa kielissä tutustuttiin vesiaiheiseen sanastoon. Suomen luonnon päivää vietettiin koko koulu ulkona oppien, ja monet luokat löysivät oppimisympäristön lähivesistöjen rannoilta.
Vihreä lippu on monialaisuutta parhaimmillaan
Lisäksi Armfeltin koulussa toteutettiin vesiteemavuoden aikana monia ympäristöraadin suunnittelemia tempauksia aiheeseen liittyen. Raatilaiset pitivät erilaisia aiheeseen liittyviä aamunavauksia noin kerran viikossa. Koulussa järjestettiin vesiaiheinen valokuvauskilpailu sekä Veden maailma -kuvataidekilpailu koko koulun yhdessä katsomaan Järven tarina -elokuvaan pohjaten.
Maailman vesipäivän viikolla helmikuussa koululla vieraili vesilähettiläs, raatilaiset pitivät luokille toiminnallisia oppitunteja ja toimintavälitunneilla pidettiin vesiaiheista ohjelmaa. Toukokuussa järjestettiin vielä Unelmien vesipäivä, jota varten oppilaat saivat itse toivoa, mitä oppiaineita ja millaisin metodein he haluavat päivänä opiskella. Vuoden lopussa luokat tekivät koulun käytäville esitykset siitä, mitä olivat vuoden aikana vesiteemasta oppineet.
Vihreä lippu -toiminta tuli Armfeltin kouluun äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori Piia Ukuran mukana. Ukura oli työskennellyt jo aiemmin toisessa Vihreä lippu -koulussa, ja kun Armfeltin koulussa alettiin pohtimaan uusien opetussuunnitelmien mukaisten MOK-kokonaisuuksien toteutusta, tajusi hän olevansa jo aiheen asiantuntija Vihreä lippu -projektikokemuksensa kautta.
– Ymmärsin, että juuri tätä oli Vihreä lippu -toiminnan kautta tehty jo monen vuoden ajan. Tätähän Vihreä lippu on – monialaisuutta parhaimmillaan!
Kunnollinen suunnittelu takasi onnistumisen
Armfeltin koulu lähti mukaan Vihreä lippu -ohjelmaan saadakseen siitä rakennetta kokonaisvaltaiseen ja tavoitteelliseen kestävän kehityksen toimintaan sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien toteuttamiseen. Koulussa Vihreä lippu -toiminnasta vastaa oma tiimi, mutta myös muut tiimit ottavat toiminnassaan huomioon Vihreä lippu -teeman. Esimerkiksi Unelmien vesipäivän järjesti hyvinvointitiimi ja valokuvauskilpailun Suomi100-tiimi.
Piia Ukuran työparina ympäristöraadin toimintaa ohjaa koulun biologian ja maantiedon opettaja Johanna Laine. Jaettu vastuu helpottaa ja tukee työskentelyä.
– Vaikka toimintaa oli vuoden aikana säännöllisesti, ei sitä koettu olevan liiaksi eikä sen koettu sekoittavan koulun arkea, kertoo Ukura.
Tässä auttoi etenkin hyvä toimintasuunnitelma, vuosikello ja työnjako, joiden mukaan vuoden aikana toteutettiin pieniä asioita säännöllisesti kerran kuussa. Henkilökunnan keke-tiimiläisistä jokainen oli vetovastuussa yhdestä tai kahdesta tempauksesta vuoden aikana, ja ympäristöraadin oppilasjäsenet ottivat vastuuta niin toiminnan suunnittelusta kuin käytännön järjestelyistäkin. Toimintavuoden ideointi tapahtui alkusyksystä raatilaisille järjestetyn leirikoulun aikana.
Vihreä lippu -projektin ja MOK-kokonaisuuden yhdistäminen kannatti: resurssit saatiin kohdistettua selkeästi yhden teeman ympärille ja opetussuunnitelman ydin, sen arvopohjana oleva kestävä kehitys, nousi näkyväksi osaksi koulun arkea. Lisäksi koulun opetussuunnitelman velvoittamina saatiin kaikki opettajat projektiin mukaan.
Myös tulevien vuosien MOK-teemat aiotaan yhdistää Vihreä lippu -toimintaan – kestävän kehityksen teemapalettiin mahtuu niin monta mielenkiintoista ja ajankohtaista ilmiötä!
Teksti: Iitu Kiminki
Kuvat: Piia Ukura