HAKUTULOS
Lehti 2/2018
Oppimateriaalit ovat yhä useammin sähköisiä. Digitalisaatio näkyy myös ympäristökasvatuksen piirissä. Esimerkiksi WWF julkaisi vuonna 2017 kaksi peruskouluille suunnattua mobiilioppimateriaalia vesistöopetukseen. Mitä hyötyä ympäristökasvatukselle on digitaalisista oppimateriaaleista?
Vesivoiman sanotaan olevan uusiutuvaa, päästötöntä ja kotimaista – mikä siinä siis on ongelmana? Onko vanhoja vesivoimaloita mahdollista muuttaa ympäristöystävällisemmiksi? Ovatko kalatiet ratkaisu? Näihin ja moniin muihin vesivoiman luontovaikutuksia koskeviin kysymyksiin auttaa vastaamaan uusi Vesivoiman luonto -verkkosivusto.
Perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen tavoite on ohjata oppilaita kestävään elämäntapaan, mutta Seppo Salorannan tuoreen väitöksen mukaan kestävän kehityksen kasvatus on peruskoulussa vielä satunnaista ja opetusmenetelmät ovat perinteisiä. Saloranta esittelee koulun toimintakulttuurin merkitystä ja vaikuttavuutta tutkivaa väitöstään Ympäristökasvatuksen lukijoille.
Ympäristökasvattaja Jenni Skaffari on unelmatyössään toimiessaan luontokoulunopettajana Tampereen luontokoulu Korennossa. Ympäristökasvatus on läsnä hänen työssään kaikessa. Pääasiallisesti Jenni opettaa lapsia ja nuoria ulkona ja lisäksi työnkuvaan kuuluvat kasvattajien ja opettajien koulutukset. – Lue, mikä on Jennin tärkein ympäristökasvatukseen liittyvä oivallus.
Nuorisokeskus Villa Elba on yksi Suomen kymmenestä valtakunnallisesta nuorisokeskuksesta. Toiminnan painopisteitä ovat kansainvälinen nuorisotyö ja ympäristökasvatus. Aikuisille Villa Elba tarjoaa majoitus-, kokous-, juhla- ja ohjelmapalveluita. Villa Elballe myönnettiin Green Key -ympäristösertifikaatti Suomen ensimmäisenä nuorisokeskuksena keväällä 2017.
Kestävän kehityksen teemat ovat vahvasti läsnä sekä peruskoulun maantiedon että lukion maantieteen opetussuunnitelmissa. Maantiedon erityinen vahvuus aihepiirin opetuksessa on oppiaineen monialainen luonne. Lisäksi oppiaine korostaa toiminnan merkitystä osana ekososiaalista sivistystä.
Tallinn Kindergarten Sipsik is located in the centre of Tallinn in the street named after the Estonian composer Peeter Süda (translated, Peter Heart). There are six groups in the kindergarten, including one for children aged up to three years old. Our peculiarity is taking part in different projects and health promoting activities – captured by our motto ”Heartily and with the heart!”
Ympäristöahdistusta tutkinut Panu Pihkala pohtii Ympäristökasvatus ja tunteet -kirjoitussarjan toisessa osassa, onko syyllisyydestä hyötyä. Miten tunteet liittyvät valtaan? Entä mitä ovat tummat tunteet?
FEE Suomen koordinoimaa kansainvälistä Ulkoluokkapäivä-kampanjaa vietetään tänä vuonna 17. toukokuuta, yhdessä Suomen lasten metsäretkipäivän kanssa. Iso-Britanniasta lähtöisin oleva kampanja pyrkii edistämään lasten ja nuorten ulkona oppimista sekä leikkiä kouluissa ja päiväkodeissa ympäri maailmaa.
On kevät, ja alamme kuoriutua taas ulos. Ulkoilmaelämä alkaa kiinnostaa, kun aurinko alkaa pilkahdella ja säät lämpenevät. Olen viime aikoina pohtinutkin seuraavaa: kuinka tärkeää ympäristökasvatuksessa on se, että lähdetään ulos?
- 1
- 2
- Seuraava »