HAKUTULOS
Lehti 2024
Vihreä lippu -ohjelma vahvistaa ympäristö- ja kestävyysosaamista kasvatusalalla ympäri Suomea. Ohjelma on jo 25 vuoden ajan antanut lapsille ja nuorille eväitä kestävän elämäntavan ja tulevaisuuden rakentamiseen eri teemojen näkökulmasta. Sagalundin museo ja lastenkulttuurikeskus, Päiväkoti Neulanen ja Marjalan koulu kertovat omista Vihreä lippu -projekteistaan.
Benjamin Pitkänen ja Pavel Tahkovuori käsittelevät uutuuskirjassaan suomalaisen eläintuotannon vakavimpia ongelmia ja nostavat esille kysymyksiä, joista ei haluta puhua ruokapöydässä. He painottavat, että muutosta eläinten asemaan ei saada yksipuolisella sormella osoittelulla tai huutelulla. Rakkaat eläimet, joita syömme -teos kutsuu vastakkainasettelun sijaan vuoropuheluun.
Mitä nuoret aikuiset ajattelevat kestävyysosaamisesta ja kestävästä elämäntavasta? Onko ympäristöä säästävä elämäntapa heidän mielestään vaikeaa? Entä mitä heillä on sanottavanaan päättäjille? Merja Forsman kysyi tätä Luontoliitossa toimivilta aktiiveilta, Wiivi Nortuselta, Kalle Hyttiseltä ja Lotta Ojajärveltä.
Meidän pitäisi osata muuttaa ihmiskunnan suunta kohti kestävämpää yhteiseloa muun luonnon kanssa. Tarvitsemme tätä varten päätä ja tietoa, käsiä ja taitoa sekä sydäntä ja asennetta. Näitä taitoja yhdessä voidaan kutsua kestävyysosaamiseksi. Euroopan komissio on julkaissut opettajien ja koulutuksen suunnittelun avuksi kestävyysosaamista kuvaavan GreenComp-viitekehyksen. Lue Niina Mykrän ja Anna Lehtosen tärkeä avausartikkeli.
Alussa oli vuoristo, sitten suomaa – ja lopulta GEO-oppimisympäristö. Pohjois-Satakunnan GEO-oppimisympäristö tarjoaa luontokokemuksia ja monipuolisen oppimiskeskuksen ympäristökasvatukseen, myös valtakunnallisesti. Nyt oppimisympäristö on saanut tuoreen ympäristökasvatussuunnitelman, ja erilaisia työpajoja on testattu kohderyhmien kanssa. Maastoon on myös sijoitettu taidetta. Esimerkiksi Anni-Maaria Leppäsen ja Sade Marilan Silmä-teos kannustaa havainnoimaan maisemaa Vaarinnevankeitaalla.
Unescon Baltic Sea Projectin leiri keräsi yhteen miltei 90 osallistujaa Suomesta, Saksasta ja Virosta. Leiri järjestettiin Hailuodon häikäisevissä maisemissa. Leirin ohjelma koostui ympäristöaiheisista työpajoista ja yhteisestä ajanvietosta. Kellon koulun oppilaat kirjoittivat jutun leirikokemuksistaan.
Nokian kaupungin ympäristökasvatusviikon suunnittelu on täydessä vauhdissa. Tarkoituksena on korostaa opetussuunnitelman ympäristöteemoja ja tarjota kouluille erilaisia tapoja näiden kokonaisuuksien toteuttamiseen. Vuosittaisen viikon teemaksi on tällä kertaa valittu ilmasto. Syyskuussa järjestettävän teemaviikon kohderyhmänä ovat kaikki lapset ja nuoret varhaiskasvatuksesta toisen asteen opiskelijoihin.
Miksi tietty paikka on mielestämme upea, ja toinen taas ei niinkään? Taidetehdas Wärjäämön kehitysvammaiset asiakkaat pohtivat merkityksellisiä paikkoja opiskelijoiden ympäristökasvatuskokeilussa. Tuloksena syntyi tärkeää pohdintaa ja vaikuttava taidenäyttely, joka toi yhteen taiteilijoita ja heidän läheisiään sekä yliopiston väkeä.
Henkisemmän luontosuhteen kehittäminen ympäristökasvatuksessa on jäänyt tietopohjaisen ympäristökasvatuksen varjoon, minkä vuoksi sen roolia tulisi vakiinnuttaa ympäristökasvatuksessa. Monilajinen vuorovaikutus, elämää vaalivat uudet näkemisen tavat ja yksilöiden luontokokemukset vahvistavat luontosuhdetta ja avaavat kauneuden näkemiselle maailmassa. Tampereella järjestetyssä luontosuhdetyöpajassa tutkittiin elämää vaalivaa monilajista vuorovaikutusta. Kasvatuskokeilu kuljetti pirkanmaalaiset opettajat metsänpeittoon.
Varhaiskasvatuksen toimintavuotta rytmittävät erilaiset juhlat ja teemapäivät. Monet näistä juhlista ovat saaneet varsin kaupallisia piirteitä. Juhlimisen keskittyminen kuluttamisen ympärille ei ole ekologisesti kestävää, ja se asettaa lapset varhaiskasvatuksessa eriarvoiseen asemaan. Yhtä juhlaa -hankkeessa kiinnitetäänkin ekologisen kestävyyden lisäksi huomiota sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen.
