HAKUTULOS
Lehti 2024
Jos joudun jatkuvasti jonglööraamaan pitääkseni kaikki pallot ilmassa, pienikin muutos voi aiheuttaa dominoefektin, jossa kaikki pallot tippuvat maahan vuoron perään. Muutamien pullonkaulojen tunnistaminen voi avata kauaskantoisia mahdollisuuksia. Vapautuva kognitiivinen kaista voi kohentaa itsetuntoa, itsekontrollia ja unen laatua sekä tuoda ajatteluun uudenlaista selkeyttä.
Kysyin nuorilta, mitä he haluaisivat tehdä työpajatoiminnassa Malminkartanon harrastushallilla. Nuoret toivoivat nimettyjen hallipaitojen painamista. Niinpä opetin heille kankaanpainantaa osana ympäristökasvatusopintojani. Monikulttuurisessa tyttöjen lentisryhmässä höntsäillään ottamatta liikoja paineita. 13-vuotiaan Ahlamin ja 16-vuotiaan Ikramin mielestä lentisillat ovatkin viikon kohokohtia.
Lesson Study on Japanissa ja Kiinassa pitkään käytetty opettajien oman työn tutkimisen menetelmä. Ydinasiana Lesson Studyssa on, että kaikki siihen osallistuvat opettajat ovat osana ryhmiä, jotka työskentelevät yhdessä opetuksen kehittämiseksi. Suvi Mustonen, Rasmus Taavila ja Elsa Häkkinen kertovat artikkelissaan Lesson Study -oppitunnista, jonka he pitivät Jyväskylän Normaalikoulun kolmasluokkalaisille.
Yyteri on monille tuttu paikka etenkin uimarantana ja virkistyskohteena. Se on kuitenkin paljon muutakin – koti tai ruokailupaikka mielenkiintoisille eliölajeille. Dyynit ovat syntyneet lähes 10 000 vuotta sitten viimeisimmän jääkauden jälkeen ja maankohoamisen myötä. Uusi ainutlaatuinen Yyteri -näyttely kertoo dyyniluonnon haavoittuvuudesta ja avaa matkailijoiden mieliä suojelun tärkeydelle. Dyyniluontoa suojellaan ja ennallistetaan, ja koululaiset ovat osallistuneet rantavehnän istuttamiseen.
Örön saarella pidetään huhtikuussa kansainvälinen ennallistamisleiri, johon osallistuu nuoria ja nuorten parissa työskenteleviä muun muassa Suomesta, Slovakiasta, Alankomaista ja Kreikasta. Saaristomeren kansallispuistoon kuuluvan saaren korvaamattoman arvokkaissa paahdeympäristöissä esiintyy useita harvinaisia kasveja ja hyönteisiä. Tavoitteena on, että ympäristökasvatuksen menetelmin parannetaan tietämystä luonnon ennallistamisesta ja sen merkityksestä kamppailussa luontokatoa ja ilmastokriisiä vastaan.
Mitä ajattelullemme tapahtuu, kun koemme, että meillä on liian vähän jotakin? Entä miten niukkuus muovaa valintojamme ja käyttäytymistämme? Ennen kuin luet eteenpäin, pohdi, minkälainen niukkuus omaa elämääsi hallitsee.
Arja Kaasisen ja Ulla Myllyniemen toimittama Ulkona opettamisen käsikirja on kattava ja innostava opas kasvattajille ja ulkona opettamisesta kiinnostuneille. Teos sisältää käytännöllisiä vinkkejä ulkona opettamisen aloittamiseen sekä ilmiön taustalla vaikuttavaa historiaa, teoriaa, käsitteiden tarkastelua ja arviointia.
Haluan pysyä ilon ilmapiirissä aikuisenakin, eli minun tulee ruokkia iloani säännöllisesti. Mikä tuottaa minulle iloa? Huomaan, että samat asiat kuin noin kymmenvuotiaana. – – Tunnen lapsenomaista iloa talvisessa luonnossa. Lapsuuden talvesta muistan myös lohdullisen pimeyden, joka alkoi pihaamme ympäröivästä metsän rajasta. Oli ihana leikkiä pihamaalla pyöreän ulkolampun valossa.
- « Edellinen
- 1
- 2
- 3
