HAKUTULOS
Lehti 3/2017
Luonto-Liiton kevätseuranta juhlii 40-vuotista taivaltaan. Ensimmäisen kerran kevään etenemistä seurattiin vuonna 1976. Tänä vuonna teemana on tuttujen kevätlajien lisäksi lehtipuut ja pensaat, jotka tarjoavat ravintoa pölyttäjille. Kevättä havainnoitaessa saadaan paitsi iloa ulkona olemisesta myös tietoa ilmaston muuttumisesta.
Ruoka nähdään ympäristökeskustelussa useimmiten ongelmana. Ravinnontuotanto kuluttaa uusiutumattomia öljy- ja fosforivarantoja, rehevöittää vesistöjä, heikentää luonnon monimuotoisuutta ja voimistaa ilmastonmuutosta. Kuljetukset ja elintarviketeollisuus aiheuttavat päästöjä. Ja lopulta suuri osa ruoasta heitetään suoraan jätteisiin. Ongelmissa kieriskely ei kuitenkaan kannata. Ruoan kulutuksesta ei voida luopua, joten ruoka kannattaa nähdä ratkaisukeinona: maatalous voi kierrättää tehokkaasti ravinteita, ylläpitää perinnebiotooppeja ja vaikkapa tuottaa biokaasua liikenteen polttoaineeksi.
Joensuulaisessa Marjalan koulussa on tehty ympäristötyötä suurella sydämellä jo yli vuosikymmenen ajan. Tänä keväänä työ sai tunnustusta, kun Suomen ympäristökeskuksen Kohti hiililineutraalia kuntaa -hanke valitsi koulun kuukauden päästövähentäjäksi. Koulu on edistänyt esimerkillisesti ja pitkäjänteisesti ympäristökasvatusta ja vähentänyt koulun ympäristökuormitusta.
Kun taidetta tehdään yhdessä ja jaetaan, ihmisten moniääniset suhteet ympäristöön pääsevät esille, sanoo taidekasvattaja Tiina Humaloja. Hän innostaa Merkityksellinen maisema -oppaassa taideperustaiseen ympäristökasvatukseen puutarhassa ja metsässä. Samalla kun lukija saa uudesta kirjasesta helposti sulavan annoksen ympäristöstä ja yhteisöstä ammentavan taiteen käsitteitä, hän pääsee kurkistamaan tekemisen meininkiä ja ihania pienoismaailmoja.
Suomessa toimii ainakin muutamia kymmeniä koulupuutarhoja, ja kiinnostus toimintaa kohtaan on vahvassa kasvussa. Syksyllä 2016 voimaan astuva uusi opetussuunnitelmakin kannustaa kouluja kasvattamaan kasveja. Puutarhakasvattaja Pinja Sipari kertoo vinkkejä koulupuutarhatoiminnan aloittamiseen ja rohkaisee soveltamaan niitä myös päiväkodeissa ja nuorisotaloilla.
Ulos lähteminen toi Luokasta luontoon -hankkeessa pilotoineiden koulujen opetukseen monipuolisuutta, motivaatiota, osallisuutta ja aktiiviisuutta. Suomen Ladun sivuilla on julkaistu opettajanmateriaali, joka on kerätty hankkeen pilottikoulujen tunneista koulumetsissä.