HAKUTULOS
Lehti 3/2018
– Että ohjelma on edelleen olemassa! hihkaisee Essi Aarnio-Linnanvuori, kun kysyn, mikä hänen mielestään parhaiten onnistui Vihreän lipun pilottivuonna.
Koulujen ja päiväkotien ympäristökasvatusohjelma Vihreä lippu rantautui Suomeen 20 vuotta sitten syksyllä 1998, kun kuusi Itä-Helsingin koulua ja päiväkotia lähti mukaan ohjelmaan. Nyt tuo joukkio on kasvanut kolmeensataan värikkääseen toimijaan liki kaikista maamme kolkista. Vihreä lippu -ohjelma on kokenut lukuisat uudistukset, mullistukset ja huippuhetket.
Vihreä lippu täyttää 20 vuotta! Matkailualan Green Key -työ edistyy. Syksyllä järjestön kalenterissa on yhteistyötä, koulutusta, vaikuttamista ja moninaista ympäristökasvatuksen asian ajamista eri puolilla yhteiskuntaa. Tulossa on myös Ympäristökasvatus Teema, kiertotalouden lukupaketti.
Timosenkosken luontokoulu on Suomen pohjoisin luontokoulu, joka tarjoaa oululaisille alakouluille luontokouluohjelmia opetussuunnitelman mukaisesti. Toiminnan painopisteitä ovat luonnon ilmiöt, joita tutkitaan maastossa luontokoulun lähiympäristössä. Talvikauden ohjelmien keskeisenä teemana on kestävä kehitys. Timosenkosken luontokoulun suo- ja metsäoppimispolun materiaalit ovat nyt luettavissa älylaitteilla.
Ilmastonmuutos on yksi yhteiskuntamme merkittävimmistä ratkaisuja kaipaavista ongelmista. Ratkaisun ja päästöjen vähentämisen keskiössä ovat kuluttajien tekemät valinnat, ja haluamme välittää lapsille ja nuorille viestin, että heidän tekemisillään on väliä ja he pystyvät omilla teoillaan vaikuttamaan. Kansainvälisen Nollapäästöpäivän tavoitteena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja kiinnittää huomiota haitallisiin päästöihin.
Joudumme tekemään jokapäiväisessä arjessa monenlaisia ympäristöön vaikuttavia valintoja. On erinomaista, että Suomen perusopetukseen sisältyy kaikille pakollinen oppiaine, joka keskittyy kestävään elämäntapaan ja jonka opettajat suorittavat maisterin tutkinnon – näin ei ole suinkaan kaikissa maissa. Meno on muuttunut niiltä ajoilta, kun itse olin koulussa ja kotitaloutta opetti kokkauksesta kiinnostunut rehtorin vaimo, joka kertoi valitsevansa rehtorin käskystä reseptit raaka-aineiden hinnan mukaan.
Keväällä 2018 kysyin monialaiselta opetusharjoittelijoiden joukolta, kuinka paljon heidän kouluhistoriassaan on ollut tunnetaitojen opetusta. Kukaan ei muistanut yhtäkään sessiota, jonka pääaiheena olisivat olleet tunteet. Uusi kirja tulee tarpeeseen – onneksi Suomessa ollaan vähitellen heräämässä siihen, että tunteille tulee antaa enemmän huomiota. Myös tukimateriaaleja ilmestyy eri-ikäisille.
PS-Kustannuksen suomentama, alun perin vuonna 2013 ilmestynyt kaksiosainen teos Tunnehetket: Ilman tunteitasi et olisi sinä (2017) on hyvä lisäys olemassa olevaan kirjallisuuteen. Se tarjoaa monenlaisia hyödyllisiä mahdollisuuksia myös ympäristökasvattajille.
Tero Kirjosalo työskentelee Korkeasaaressa ympäristökasvattajana. Hänen vastuulleen kuuluvat koululaisten ympäristökasvatus eli luontokoulupäivät Korkeasaaren luontokoulu Arkissa, koululaistapahtumat ja -ohjelmat, omatoimimateriaalien kehittäminen sekä lasten kesäleirien suunnittelu ja ohjaaminen.
Nallikarin Lomakylä Oulussa ja Solliden Camping Paraisilla ovat Suomen ensimmäiset Green Key -ympäristösertifikaatin saaneet leirintäalueet. Green Key kannustaa muutkin Suomen leirintäalue- ja mökkikyläyrittäjät mukaan tekemään vaikuttavaa ympäristötyötä.
Ilmastonmuutos on yksi tämän hetken suurimmista ympäristöhaasteista. Tämä heijastuu myös ympäristökasvatukseen: ilmastoon, ilmastonmuutokseen ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen liittyvä kasvatus ja opetus ovat ajankohtaisia kehittämisen ja keskustelun kohteita. Ilmastokasvatuksen tutkijat Sakari Tolppanen, Essi Aarnio-Linnanvuori, Hannele Cantell ja Anna Lehtonen rakensivat uuden kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen mallin.
Suojeluseläin, jota lapsi ihailee, voi olla voimaeläin, joka antaa lapselle voimaa tai uskoa tavoittaa tietty taito. Emme osaa kiivetä yhtä ketterästi kuin oravat tai juosta peuran lailla, mutta voimme kuvitella pyörällä ajaessamme tai juostessamme peuran voiman virtaavan sisäämme ja antavan voimaa juoksuun tai pyöräilyyn. Kiipeillessä lapsi voi kertoa leikkivänsä oravaa tai apinaa. Taidon tai voiman saaminen suojeluseläimeltä voi kehittää itsetuntoa ja omien taitojen arvostamista.
- 1
- 2
- Seuraava »