Ympäristökasvatus-lehti 3/2021

PÄÄKIRJOITUS

Ajattele suuria, mutta nauti pienistä

Edessäni on uusi kalenteri, puhdas, vailla merkintöjä. Luontokuva, jonka joka vuosi huolella valitsen kalenterin kanteen voimakuvakseni, kulloisenkin mieleni mukaan, puuttuu vielä. En ole vielä kuulostellut, mikä on se voimakuva, jonka juuri nyt tarvitsen. Ainoastaan sen tiedän, että se liittyy jotenkin luontoon.

Lue koko pääkirjoitus →

Onnea luonnosta ja muita tuoreita tutkimusjulkaisuja

Tämänkertaiset ympäristökasvatuksen tutkimusuutiset sisältävät poimintoja tuoreista suomalaisten tutkijoiden julkaisuista. Tarjolla on uutta tietoa nuorten käsityksistä luonnon ja onnellisuuden suhteesta, näkökulmia tanssikasvatukseen ympäristökasvatuksena sekä pohdintaa ympäristötoimijuudesta. Lisäksi vinkkaan avoimesta, ilmastoetiikkaa käsittelevästä videomateriaalista esimerkiksi opetuskäyttöön.

Lapsuuden uteliaisuus ja innostus johdattavat ympäristökasvatustyöhön

Monta eri sesonkia iloisine ryhmineen nähnyt Tanja Liimatainen ohjaa nuoria toimimaan luonnossa Nuorisokeskus Metsäkartanolla. Metsäkartanon ainutlaatuinen valo- ja melusaasteeton ympäristö Rautavaaralla Pohjois-Savossa tarjoaa paikan luonto- ja ympäristöaiheiden käsittelylle ulkona ja sisällä.

Ilmastonmuutos näkyy myös lastenkirjallisuudessa

Ilmastonmuutosta käsitellään useissa viime vuosina ilmestyneissä lastenkirjoissa eri tavoin. Esittelen tässä kuusi näistä kirjoista. Kirjat on poimittu Ilmastolukupiiri-kampanjan kirjasuosituksista.

Laaja-alaista osaamista tavoitellaan kaikkien oppiaineiden tunneilla

Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan niitä tietoja ja taitoja, jotka ovat tärkeitä kaikissa oppiaineissa ja kaikilla tiedon- tai taidonaloilla. Tietojen ja taitojen lisäksi osaaminen rakentuu myös arvoista, asenteista ja tahdosta. Opetussuunnitelmassa laaja-alainen osaaminen on jäsennelty seitsemäksi osaamiskokonaisuudeksi, joiden tehtävänä on eheyttää opetusta.

Oikeudenmukaisuus ja ilmastotunteet

Ilmastokriisi herättää monenlaisia tunteita oikeudenmukaisuuteen liittyen. Yksi yleisimmistä lienee epäreiluuden tunne siitä, että niin monet joutuvat kärsimään ilmastokriisistä, vaikka eivät ole siihen syypäitä. Ilmastokriisi voi herättää vahvaa vaikuttamisen halua, mutta myös vihamielisyyttä, joka kumpuaa käsittelemättömästä syyllisyydestä. Tuore nettisivusto tarjoaa kasvattajille monipuolista materiaalia ilmastokasvatukseen: Existential Toolkit for Climate Justice Educators.

Matkailu, ympäristö ja luonto

Kestävän kehityksen huomioiminen matkailussa on ainoa keino varmistaa, että saamme jatkossakin tutkia maailmaa sekä nauttia kauniista paikoista ja innostavista kokemuksista. Ympäristötyötä arvostavat entistä enemmän myös ympäristötietoiset loppukäyttäjät, asiakkaat. Käytössä onkin ympäristöohjelmia ja kansainvälisiä kriteereitä, kuten matkailualan Green Key.

Toisenlaisia todellisuuksia Kemiönsaaressa

Monitaiteellinen vapaan kulttuurin Festival Norpas järjestettiin yhdeksättä kertaa Saaristomeren ruukkikylässä Taalintehtaalla Kemiönsaaressa 4.–8.8.2021. Festivaalin teemana oli Toisenlaiset todellisuudet. Tapahtumissaan festivaali otti syliotteen luonnosta. Luonto- ja ympäristöaiheita käsiteltiin näyttelyissä, elokuvaesityksissä ja esitelmissä. Ainutlaatuisia tapahtumapaikkoja tarjosivat meri, kalliot ja ruukkikylän rakennukset. 

Kasvun ihmeitä Galleria Kasvihuoneella

Kaupunkiviljelyhanke Galleria Kasvihuone tarjoaa inspiroivan puitteen ilmiöpedagogiikkaa soveltavalle ympäristökasvatukselle osana varhaiskasvatusta. Helsinkiläisen Päiväkoti Marian lapset ovat osallistuneet kasveja ja taidetta sisältävän gallerian toimintaan retkien, taidetyöpajan ja kasvien hoitamisen myötä.

Monimuotoisuus mahdollistaa luontokoulun

Milla Tuormaa avaa kirjoituksessaan lähimetsän merkitystä lasten ja muiden kaupunkilaisten sekä luontokoulutoiminnan näkökulmasta. ”Kaupunkilaislapsille on tärkeää saada tuntuma metsään päiväkodissa ja koulussa. Hienointa on, jos päiväkodin tai koulun lähietäisyydeltä löytyy metsä, jonne voi tuntien lomassa palata. Siellä koetut retket luovat tasa-arvoista pohjaa. Kaikilla ei ole perheen kanssa mahdollisuutta tai taitoa retkeillä ulkoilualueilla kauempana. Koulun ja päiväkodin retket innostavat lasta palaamaan lähimetsään myös vapaa-ajalla kavereiden tai läheisten aikuisten kanssa.”

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi! Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.