Ympäristökasvatus-lehti 2/2017

PÄÄKIRJOITUS

Luo peukalosääntöjä, tee yhteistyötä – äläkä menetä toivoa

Kun pienenä tyttönä harrastin pituushyppyä, opin tuntemaan askelmerkkien tärkeyden. Kun askelmerkki ja ponnistus osuivat kohdalleen, leiskahti ilolla ja rohkeasti pitkälle.

Sitran uunituore julkaisu Tulevaisuuden koulutuksen käsikirja tarjoaa askelmerkkejä kestävän koulutuksen kehittäjille. Kyseessä on suomenkielinen tiivistelmäjulkaisu syksyllä ilmestyvästä Sustainability, Human Well-being and The Future of Education -teoksesta. Minkälaisia taitoja tulevaisuudessa tarvitsemme? Mitä ja miten pitäisi oppia? Kuinka ratkaisemme sellaiset viheliäiset ongelmat kuten ilmastonmuutoksen?

Lue koko pääkirjoitus →

Vaikuttavia kokemuksia ulkona seikkailemisesta

Luontokokemusten ja seikkailemisen rauhoittamana on helpompi herkistyä kuuntelemaan omaa itseä, toipua vastoinkäymisistä, oppia luottamaan omiin kykyihin ja keskittyä yhteistoimintaan. Toimintaterapeutti Ville Turunen ja yhteisöpedagogi Niina Rautiainen luottavat ulkona seikkailemisen voimaan myös psykiatrisessa hoidossa ja työllistymisen mahdollisuuksien etsimisessä.

Heidän alustuksensa olivat osa Ulos – Ut – Out -tapahtumaa kesäkuussa 2017. Ulkona oppimisen suurtapahtumassa puolentuhatta ympäristö-, luonto- ja seikkailukasvattajaa osallistui seminaarialustuksiin ja työpajoihin, joita järjestettiin Turun linnassa ja Nuorisokeskus Ahtelassa.

Lue koko artikkeli → about Vaikuttavia kokemuksia ulkona seikkailemisesta

Märkiä sukkia, muutama juoksuaskel ja rinkallinen uusia kokemuksia – talkoolaisena ulkona oppimisen suurtapahtumassa

Harvoin näkee niin suuren joukon ympäristö-, seikkailu- ja metsäkasvatuksen ammattilaisia samassa metsässä kuin Ulos – Ut – Out -tapahtumassa! Osallistuin ulkona oppimisen suurtapahtumaan itsekin FEE Suomen työharjoittelijan ja talkoolaisen roolissa. Tapahtuma oli opiskelijalle täydellinen paikka verkostoitua.

Lue koko artikkeli → about Märkiä sukkia, muutama juoksuaskel ja rinkallinen uusia kokemuksia – talkoolaisena ulkona oppimisen suurtapahtumassa

Liikunta tukee hyvinvointia, oppimista ja kestävää elämäntapaa

Perinteisesti liikuntatunneilla on pidetty eniten oppitunteja koulurakennuksen ulkopuolella. Keskustelut liikuntaa opettavien kanssa ovat edelleen hyödyllisiä, sillä myös uusi liikunnan opetussuunnitelma kehottaa liikkumaan luonnossa, ja esimerkiksi sään mukainen pukeutuminen on tunneilla arkipäiväinen, opetussuunnitelmaankin liittyvä teema.

Lue koko artikkeli → about Liikunta tukee hyvinvointia, oppimista ja kestävää elämäntapaa

Mitä ympäristökasvatus on?

Yhtenä päivänä minulta kysyttiin, mitä ympäristökasvattaja oikein tekee. Parantaa maailmaa, sanoin, ja kysyjä pyysi tarkentamaan. Selitin ummet ja lammet kestävästä kehityksestä, ympäristöherkkyydestä, luontosuhteesta, ympäristövastuullisuudesta, aktiivisesta kansalaisuudesta ja ekososiaalisesta sivistyksestä… Ja niin kompastui sekin sanoma erikois- ja ammattikielen kuoppaan. Mutta eipä jatkanut kyselijä vihjailuaan ”viherpiiperryksestä”, vaan vakuuttui asian tärkeydestä. Sillä sitä se on.

Lue koko artikkeli → about Mitä ympäristökasvatus on?

Luontopedagogi Mari Wikholm: Koirien ympäristöherkkyys on vailla vertaa

Mari Wikholm työskentelee Kuopion luonnontieteellisessä museossa luontopedagogina. Hän vastaa näyttelyistä, museon ympäristökasvatustoiminnasta sekä ulkoisesta viestinnästä ja museokaupasta. Hän on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton hallituksen jäsen ja toimii myös aktiivisesti LYKE-verkostossa. Vapaa-ajallaan Mari touhuaa paljon koiriensa kanssa, joilla on oma roolinsa myös ympäristökasvattajina.

Lue koko artikkeli → about Luontopedagogi Mari Wikholm: Koirien ympäristöherkkyys on vailla vertaa

Kysymyksiä krokotiileistä ja muita kokemuksia monikulttuuristen ryhmien metsäretkiltä

Kiertävässä luontokoulu Naakassa on viety monikulttuurisia ryhmiä luontoretkille. Lähiympäristöön tutustuminen on tärkeä osa kotouttamista. Kansainvälisen luokan saattaminen metsän tai veden lumoihin on innostavaa sekä oppilaille että opettajille.

Lue koko artikkeli → about Kysymyksiä krokotiileistä ja muita kokemuksia monikulttuuristen ryhmien metsäretkiltä

Siniset nauhat -vesileikki

Siniset nauhat -vesileikki sopii monenikäisten syksyiseen ulkona oppimiseen, ja se on toiminut hyvin myös monikulttuurisissa ryhmissä.

Lue koko artikkeli → about Siniset nauhat -vesileikki

Anna poimii kuviensa aiheet lapsuuden kesistä ja lähiluontoretkiltä

Anna Kytömäen kuvitustyyli on lempeä ja värikäs, ja kuvissa on läsnä luonto yhtä aikaa tuttuna ja sadunomaisena. Myös tämän lehden yläosassa keikkuva luontoaiheinen, hyväntuulinen banneri on hänen käsialaansa. Tutustu luontoretkillä, kirjastoissa ja kirppareilla viihtyvään Annaan ja hänen kuvituksiinsa!

Lue koko artikkeli → about Anna poimii kuviensa aiheet lapsuuden kesistä ja lähiluontoretkiltä

Piilometsässä syödään ulkona ja nukutaan kodassa

Lounas ulkona ja päiväunet kodassa – miten hauskaa se olisikaan joka päivä? Ylikiimingissä toimivassa päiväkoti Piilometsässä on tehty näin jo vuosien ajan keväästä syksyyn. Kota on myös talvella oivallinen leikki- ja nuotiopaikka.

Lue koko artikkeli → about Piilometsässä syödään ulkona ja nukutaan kodassa

Järjestön kuulumiset syyskuussa 2017

Alkukesän tärkein puheenaihe oli odotetusti Ulos – Ut – Out – ulkona oppimisen suurtapahtuma, joka keräsi Turkuun ja Sauvoon kesäkuun alussa lähes viidensadan hengen joukon ympäristö- ja seikkailukasvattajia. Suomi 100 -juhlavuoden megatapahtuma järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kahdeksan järjestön ja toimijan yhteistyönä.

Lue koko artikkeli → about Järjestön kuulumiset syyskuussa 2017

KATEGORIAT


AVAINSANAT


ARTIKKELIHAKU


FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi! Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.