Ympäristökasvatus-verkkolehti

Tervetuloa lukemaan Ympäristökasvatus-verkkolehteä

Lehdessä julkaistaan tutkijoiden, opettajien, järjestötoimijoiden ja muiden ympäristökasvatuksesta kiinnostuneiden kirjoittamia juttuja ympäristökasvatuksesta Suomessa ja maailmalla. Ympäristökasvatus-verkkolehti täydentyy vuoden mittaan sitä mukaa kuin juttuja kirjoitetaan. Haluatko avustaa lehteä?

Lue koko artikkeli → about Tervetuloa lukemaan Ympäristökasvatus-verkkolehteä

Nuoret aikuiset pohtivat kestävyysosaamista

Mitä nuoret aikuiset ajattelevat kestävyysosaamisesta ja kestävästä elämäntavasta? Onko ympäristöä säästävä elämäntapa heidän mielestään vaikeaa? Entä mitä heillä on sanottavanaan päättäjille? Merja Forsman kysyi tätä Luontoliitossa toimivilta aktiiveilta, Wiivi Nortuselta, Kalle Hyttiseltä ja Lotta Ojajärveltä.

Lue koko artikkeli → about Nuoret aikuiset pohtivat kestävyysosaamista

Mitä on kestävyysosaaminen?

Meidän pitäisi osata muuttaa ihmiskunnan suunta kohti kestävämpää yhteiseloa muun luonnon kanssa. Tarvitsemme tätä varten päätä ja tietoa, käsiä ja taitoa sekä sydäntä ja asennetta. Näitä taitoja yhdessä voidaan kutsua kestävyysosaamiseksi. Euroopan komissio on julkaissut opettajien ja koulutuksen suunnittelun avuksi kestävyysosaamista kuvaavan GreenComp-viitekehyksen. Lue Niina Mykrän ja Anna Lehtosen tärkeä avausartikkeli.

Lue koko artikkeli → about Mitä on kestävyysosaaminen?

GEO-oppimisympäristö yhdistävänä tekijänä

Alussa oli vuoristo, sitten suomaa – ja lopulta GEO-oppimisympäristö. Pohjois-Satakunnan GEO-oppimisympäristö tarjoaa luontokokemuksia ja monipuolisen oppimiskeskuksen ympäristökasvatukseen, myös valtakunnallisesti. Nyt oppimisympäristö on saanut tuoreen ympäristökasvatussuunnitelman, ja erilaisia työpajoja on testattu kohderyhmien kanssa. Maastoon on myös sijoitettu taidetta. Esimerkiksi Anni-Maaria Leppäsen ja Sade Marilan Silmä-teos kannustaa havainnoimaan maisemaa Vaarinnevankeitaalla.

Lue koko artikkeli → about GEO-oppimisympäristö yhdistävänä tekijänä

Jäinen meri oppimisympäristönä

Unescon Baltic Sea Projectin leiri keräsi yhteen miltei 90 osallistujaa Suomesta, Saksasta ja Virosta. Leiri järjestettiin Hailuodon häikäisevissä maisemissa. Leirin ohjelma koostui ympäristöaiheisista työpajoista ja yhteisestä ajanvietosta. Kellon koulun oppilaat kirjoittivat jutun leirikokemuksistaan.

Lue koko artikkeli → about Jäinen meri oppimisympäristönä

Nokialla suunnitellaan kaupungin kuudetta ympäristökasvatusviikkoa

Nokian kaupungin ympäristökasvatusviikon suunnittelu on täydessä vauhdissa. Tarkoituksena on korostaa opetussuunnitelman ympäristöteemoja ja tarjota kouluille erilaisia tapoja näiden kokonaisuuksien toteuttamiseen. Vuosittaisen viikon teemaksi on tällä kertaa valittu ilmasto. Syyskuussa järjestettävän teemaviikon kohderyhmänä ovat kaikki lapset ja nuoret varhaiskasvatuksesta toisen asteen opiskelijoihin.

Lue koko artikkeli → about Nokialla suunnitellaan kaupungin kuudetta ympäristökasvatusviikkoa

Meidän paikat – ympäristökasvatuskokeilu paikkojen merkityksistä

Miksi tietty paikka on mielestämme upea, ja toinen taas ei niinkään? Taidetehdas Wärjäämön kehitysvammaiset asiakkaat pohtivat merkityksellisiä paikkoja opiskelijoiden ympäristökasvatuskokeilussa. Tuloksena syntyi tärkeää pohdintaa ja vaikuttava taidenäyttely, joka toi yhteen taiteilijoita ja heidän läheisiään sekä yliopiston väkeä.

Lue koko artikkeli → about Meidän paikat – ympäristökasvatuskokeilu paikkojen merkityksistä

Monilajisen vuorovaikutuksen kasvatuskokeilu

Henkisemmän luontosuhteen kehittäminen ympäristökasvatuksessa on jäänyt tietopohjaisen ympäristökasvatuksen varjoon, minkä vuoksi sen roolia tulisi vakiinnuttaa ympäristökasvatuksessa. Monilajinen vuorovaikutus, elämää vaalivat uudet näkemisen tavat ja yksilöiden luontokokemukset vahvistavat luontosuhdetta ja avaavat kauneuden näkemiselle maailmassa. Tampereella järjestetyssä luontosuhdetyöpajassa tutkittiin elämää vaalivaa monilajista vuorovaikutusta. Kasvatuskokeilu kuljetti pirkanmaalaiset opettajat metsänpeittoon.

Lue koko artikkeli → about Monilajisen vuorovaikutuksen kasvatuskokeilu

Yhtä juhlaa -hankkeessa kulutusjuhlat muutetaan kestäväksi juhlimiskulttuuriksi

Varhaiskasvatuksen toimintavuotta rytmittävät erilaiset juhlat ja teemapäivät. Monet näistä juhlista ovat saaneet varsin kaupallisia piirteitä. Juhlimisen keskittyminen kuluttamisen ympärille ei ole ekologisesti kestävää, ja se asettaa lapset varhaiskasvatuksessa eriarvoiseen asemaan. Yhtä juhlaa -hankkeessa kiinnitetäänkin ekologisen kestävyyden lisäksi huomiota sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen.

Lue koko artikkeli → about Yhtä juhlaa -hankkeessa kulutusjuhlat muutetaan kestäväksi juhlimiskulttuuriksi

Väljyyttä ajatteluun ja elämään

Jos joudun jatkuvasti jonglööraamaan pitääkseni kaikki pallot ilmassa, pienikin muutos voi aiheuttaa dominoefektin, jossa kaikki pallot tippuvat maahan vuoron perään. Muutamien pullonkaulojen tunnistaminen voi avata kauaskantoisia mahdollisuuksia. Vapautuva kognitiivinen kaista voi kohentaa itsetuntoa, itsekontrollia ja unen laatua sekä tuoda ajatteluun uudenlaista selkeyttä.

Lue koko artikkeli → about Väljyyttä ajatteluun ja elämään

Tyttöjen osallisuutta kestävästi harrastusten maailmassa

Kysyin nuorilta, mitä he haluaisivat tehdä työpajatoiminnassa Malminkartanon harrastushallilla. Nuoret toivoivat nimettyjen hallipaitojen painamista. Niinpä opetin heille kankaanpainantaa osana ympäristökasvatusopintojani. Monikulttuurisessa tyttöjen lentisryhmässä höntsäillään ottamatta liikoja paineita. 13-vuotiaan Ahlamin ja 16-vuotiaan Ikramin mielestä lentisillat ovatkin viikon kohokohtia.

Lue koko artikkeli → about Tyttöjen osallisuutta kestävästi harrastusten maailmassa

Lesson Study -menetelmästä tukea ympäristökasvatukseen

Lesson Study on Japanissa ja Kiinassa pitkään käytetty opettajien oman työn tutkimisen menetelmä. Ydinasiana Lesson Studyssa on, että kaikki siihen osallistuvat opettajat ovat osana ryhmiä, jotka työskentelevät yhdessä opetuksen kehittämiseksi. Suvi Mustonen, Rasmus Taavila ja Elsa Häkkinen kertovat artikkelissaan Lesson Study -oppitunnista, jonka he pitivät Jyväskylän Normaalikoulun kolmasluokkalaisille.

Lue koko artikkeli → about Lesson Study -menetelmästä tukea ympäristökasvatukseen

Yyterin sannat – ainutlaatuisen dyyniluonnon suojelua

Yyteri on monille tuttu paikka etenkin uimarantana ja virkistyskohteena. Se on kuitenkin paljon muutakin – koti tai ruokailupaikka mielenkiintoisille eliölajeille. Dyynit ovat syntyneet lähes 10 000 vuotta sitten viimeisimmän jääkauden jälkeen ja maankohoamisen myötä. Uusi ainutlaatuinen Yyteri -näyttely kertoo dyyniluonnon haavoittuvuudesta ja avaa matkailijoiden mieliä suojelun tärkeydelle. Dyyniluontoa suojellaan ja ennallistetaan, ja koululaiset ovat osallistuneet rantavehnän istuttamiseen.

Lue koko artikkeli → about Yyterin sannat – ainutlaatuisen dyyniluonnon suojelua

Kansainvälinen nuorten joukko ennnallistaa Örön linnakesaarta

Örön saarella pidetään huhtikuussa kansainvälinen ennallistamisleiri, johon osallistuu nuoria ja nuorten parissa työskenteleviä muun muassa Suomesta, Slovakiasta, Alankomaista ja Kreikasta. Saaristomeren kansallispuistoon kuuluvan saaren korvaamattoman arvokkaissa paahdeympäristöissä esiintyy useita harvinaisia kasveja ja hyönteisiä.  Tavoitteena on, että ympäristökasvatuksen menetelmin parannetaan tietämystä luonnon ennallistamisesta ja sen merkityksestä kamppailussa luontokatoa ja ilmastokriisiä vastaan.

Lue koko artikkeli → about Kansainvälinen nuorten joukko ennnallistaa Örön linnakesaarta

Niukkuus muuttaa ajattelua

Mitä ajattelullemme tapahtuu, kun koemme, että meillä on liian vähän jotakin? Entä miten niukkuus muovaa valintojamme ja käyttäytymistämme? Ennen kuin luet eteenpäin, pohdi, minkälainen niukkuus omaa elämääsi hallitsee.

Lue koko artikkeli → about Niukkuus muuttaa ajattelua

Uusi ulkona opettamisen perusteos on ilmestynyt

Arja Kaasisen ja Ulla Myllyniemen toimittama Ulkona opettamisen käsikirja on kattava ja innostava opas kasvattajille ja ulkona opettamisesta kiinnostuneille. Teos sisältää käytännöllisiä vinkkejä ulkona opettamisen aloittamiseen sekä ilmiön taustalla vaikuttavaa historiaa, teoriaa, käsitteiden tarkastelua ja arviointia.

Lue koko artikkeli → about Uusi ulkona opettamisen perusteos on ilmestynyt

Talviset ilonaiheet

Haluan pysyä ilon ilmapiirissä aikuisenakin, eli minun tulee ruokkia iloani säännöllisesti. Mikä tuottaa minulle iloa? Huomaan, että samat asiat kuin noin kymmenvuotiaana. – – Tunnen lapsenomaista iloa talvisessa luonnossa. Lapsuuden talvesta muistan myös lohdullisen pimeyden, joka alkoi pihaamme ympäröivästä metsän rajasta. Oli ihana leikkiä pihamaalla pyöreän ulkolampun valossa.

Lue koko artikkeli → about Talviset ilonaiheet

KATEGORIAT


AVAINSANAT


ARTIKKELIHAKU


FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.