Ympäristökasvatus-lehti 1/2018

PÄÄKIRJOITUS

Tukea toivon lähettiläille

Olen aiemmin kirjoittanut, että me ympäristökasvattajat olemme toivon lähettiläitä. Me jaksamme olla innostavia ja toivovia, vaikka käsittelemme vakavia maailman ongelmia. Pyrimme osallistavaan ja voimaannuttavaan ympäristökasvatukseen ja kannustamme tekoihin ja toimintaan. Väillä saatamme syyllistyä liikaan optimismiin ja unohtaa omat ja muitten tunteet ja tuntemukset – huolen, lamaannuksen ja ahdistuksen, jota maailman tila ja tulevaisuus meissä ja muissa aiheuttaa.

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat ympäristökysymysten suhteen ahdistuneempia ja toisaalta tiedostavampia kuin havaitaan. Saatamme tiedostamatta välittää tunteita ja asenteita, joita värittää kyynisyys ja pelko. Meidän olisikin ensin itse käytävä läpi näihin teemoihin liittyviä prosesseja, jotta kasvatus- ja vaikuttamistilanteet voivat onnistua paremmin.

Lue koko pääkirjoitus →

Ympäristökasvatuksen opiskelusta puhtia vasuun

Uusi ops ja vasu tähdentävät ulkona ja lähiluonnossa tapahtuvan kokemuksellisen opetuksen merkitystä. Lisäpätevyyttä sekä osaamisensa syventämistä luonnossa tapahtuvaan opetukseen voi hankkia kouluttautumalla ympäristökasvattajaksi. Kahden oululaisen Vihreä lippu -päiväkodin oppisopimuksella opiskelleet ympäristökasvattajat kertovat ympäristökasvatusopinnoistaan, jotka liittyvät suoraan heidän työhönsä. ”Ympäristökasvattajalla ei ehdi kivi sammaloitua!”

Matkailuala innolla mukana ympäristökasvatustyössä

Kestävä matkailu kiinnostaa Suomessa sekä matkailijoita että matkailualan yrityksiä. Samanaikaisesti FEE Suomen Green Key -ympäristöohjelma kasvaa ja laajenee kohisten. Yle Uutiset nosti matkailun vastuullisuuden näkyvästi esille Matkamessujen yhteydessä tammikuussa.

Vihreä lippu -ryhmä vierailulla Green Key -hotellissa

Vihreä lippu -päivänä 2.2.2018 ryhmä Ikurin päiväkodista vieraili Sokos Hotel Ilveksessä Tampereella. Vierailun aikana tutustuttiin hotellin toimintaan ja kestävän kehityksen käytäntöihin sekä päästiin kurkistamaan myös sinne, minne on yleensä pääsy vain hotellin henkilökunnalla.

Lapsille hyvinvointia vihreältä päiväkodin pihalta

Espoossa, Lahdessa ja Tampereella tutkitaan, voidaanko päiväkodin pihaympäristöä muokkaamalla saada aikaan muutoksia, jotka lisäävät kaupunkilaislasten hyvinvointia ja terveyttä. Kuuden päiväkodin pihalle tuotiin kunttaa eli siirrettävää metsämaata, nurmea, istutuslaatikoita ja turveharkkoja keväällä 2016 ja 2017. Tulokset osoittavat, että vihermateriaaleilla on hyviä vaikutuksia. Myönteisiä vaikutuksia mielialaan, jaksamiseen ja motivaatioon Lahden ympäristöneuvonta antoi päiväkodeille vinkkejä, miten lapset voivat…

Hanniina Manner: Työskentely ympäristöraatilaisten kanssa on motivoivaa

Hanniina Manner työskentelee ympäristökasvattajana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polussa, joka on kestävän elämäntavan kysymyksiin erikoistunut ympäristökoulu. Hän kiertää etenkin peruskouluissa pitämässä ympäristöaiheisia oppitunteja. Polulla on noin parikymmentä erilaista opetuskokonaisuutta, jo

Sinikka Kunttu: Kaikki lähtee luonnosta

Muutama vuosi sitten Sinikka Kuntulla oli elämässään etsiskelyvaihe. Hän työskenteli BirdLife Suomessa markkinointipäällikkönä ja tiesi tekevänsä tärkeää työtä varainhankinnan kehittämisessä, mutta työ tuntui kuitenkin jotenkin etäiseltä.

Työkaluja kestävään koulukulttuuriin neljän maan voimin

Oululainen Hönttämäen koulu on luotsannut viimeiset puolitoista vuotta kansainvälistä hanketta, jonka tavoitteena on kestävä kehitys kouluissa. Mukana on neljä koulua Suomesta, Belgiasta, Englannista ja Islannista, ja hankkeen ytimessä on vertaisoppiminen. Vertaisoppimista ja asiantuntijuuden vaihtoa Jokaisesta ohjelmamaasta on mukana jokin kestävän kehityksen kasvatuksen asiantuntijataho: Suomesta oululainen Timosenkosken luontokoulu ja muista maista ympäristökasvatusalan järjestöjä. Vertaisoppiminen on järjestetty…

Musiikin voima on sanaton

Kuulin taannoin kriittistä keskustelua ilmiölähtöistä opetusta vastaan. Metsäaiheisella viikolla oli laulettu Oravan pesä, ja taas yksi oppiaine oli kuitattu monialaisessa oppimisessa. Musiikki, kuten muutkin taideaineet, jäävät helposti välineelliseen asemaan. Kuitenkin myös musiikissa on ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen kannalta oppisisältöjä, joita ei mikään muu aine opeta. Äänen ja rytmin alkujuuri on luonnossa Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan musiikinopetuksen tavoitteena…

Ulkoluokkapäivä – Ulos oppimaan!

Kansainvälistä Ulkoluokkapäivää vietetään tänä vuonna 17.5.2018. Kampanjan tarkoituksena on edistää ulkona tapahtuvaa oppimista ja leikkiä. Lähde mukaan maailmanlaajuiseen kampanjaan viettämällä koulu- tai päiväkotipäivä tai vaikka vain yksi oppitunti tai tuokio ulkona!

Ulkona oppimisen suurtapahtuma tulossa uudestaan kesällä 2020!

Kesällä 2017 ensimmäisen kerran järjestetty ulkona oppimisen suurtapahtuma kokosi Turun linnaan viisisataa ulkona oppimisesta innostunutta opettajaa ja kasvattajaa. Suuren kiinnostuksen ja kysynnän vuoksi tapahtuma on päätetty järjestää uudestaan: Nurmeksessa Pielisen rannalla Hyvärilän nuorisokeskuksessa 9.–11.6.2020.

Ympäristökasvattaja ja tunnetyö

Tunnetyö (emotional labor) on tärkeä osa kasvattajien ja ympäristökasvattajien työtä. Ongelmana on se, että sitä ei useinkaan tiedosteta eikä siihen tarjota tukea. Kuormittavuus kasvaa, jos ympäristöongelmat pahenevat tai jos työyhteisössä esiintyy ristiriitaisia näkemyksiä ympäristöasioiden tärkeydestä. Erilaiset ammatit ja tehtävät vaativat erilaista valmistautumista. Joku pukee suojahaalarin, joku toinen henkisen haalarin. Tietyn naaman ylläpitäminen Sosiologi Arlie Hochschild…

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3