Ympäristökasvatus-lehti 2/2021

PÄÄKIRJOITUS

Suhteessa luontoon

Kevään tullessa luonto herää henkiin – myös ihmisten mielissä. Talven jälkeen kuhiseva luonto kiinnostaa, ja sen näkee luonnosta kertovien uutisten ja lehtijuttujen määrän lisääntymisestä. Keväisin luonto on meille taas uusi, kaikki tuntuu tuoreelta ja kokeneestakin luontoharrastajasta usein tuntuu kuin näkisi, kuulisi tai haistaisi jotakin aivan ensimmäistä kertaa.

Lue koko pääkirjoitus →

Koulun ohjaaminen kestävän kehityksen tielle on monella tapaa haastavaa

Koululla on runsaasti mahdollisuuksia edistää kestävää kehitystä. Ekologisen kestävyyden edistämisen tiellä on kuitenkin esteitä, kuten opetussuunnitelman tulkinnanvaraisuus ja kestävän kehityksen työlle varatun ajan ja muiden resurssien vähäisyys. Ekologista kestävyyttä edistävät aloitteet herättävät koulussa usein ristiriitoja, Niina Mykrä havaitsi tuoreessa väitöstutkimuksessaan.

Lue koko artikkeli → about Koulun ohjaaminen kestävän kehityksen tielle on monella tapaa haastavaa

Luonnon monimuotoisuuden ihmeitä kouluissa ja päiväkodeissa

Vihreän lipun uusi, kaikille avoin Luonnon monimuotoisuus -oppimateriaali innostaa päiväkoteja ja kouluja tutustumaan luonnonkirjon ihmeisiin ja sen vaalimiseen. Kaksi Vihreä lippu -päiväkotia ja -koulua kertovat nyt suunnitelmistaan ja kokemuksistaan luonnonkirjon parissa. Laajaan aiheeseen on tartuttu konkreettisen toiminnan kautta pihamaalla ja lautasilla.

Lue koko artikkeli → about Luonnon monimuotoisuuden ihmeitä kouluissa ja päiväkodeissa

Tuija Hurri: Etsi silmien loiste itsestäsi

Hyvärilän nuorisopäällikkö Tuija Hurri siirtyi jo 21 vuotta sitten Hyvärilän nuorisokeskukseen hyödyntämään aikaisempia kokemuksiaan lastentarhanopettajana, eräoppaana, elämyspedagogina ja melonnanohjaajana. Nurmeksessa sijaitseva Hyvärilä on paikka, jossa nuori pääsee kokemaan luontoa luonnossa.

Lue koko artikkeli → about Tuija Hurri: Etsi silmien loiste itsestäsi

Kestävä elämäntapa koulukulttuurin perustana

Perusopetuksen opetussuunnitelman valtakunnalliset perusteet ottavat voimakkaasti kantaa koulujen toimintakulttuuriin. ”Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen” on yksi seitsemästä toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavasta periaatteesta. Opetussuunnitelman mukaan oppiva yhteisö ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyyden.

Lue koko artikkeli → about Kestävä elämäntapa koulukulttuurin perustana

Taidekirjan tarinat kuljettavat luonnossa

Kuulin allien laulavan -kirja sopii luettavaksi juuri nyt keväällä, myös opetuskäytössä. Kaikki vuodenajat ovat toki kutsuvasti mukana. Minna Pyykön kirjoittamassa ja kuvittamassa maalauspäiväkirjassa liikutaan eri paikkakunnilla Suomen luonnossa.

Lue koko artikkeli → about Taidekirjan tarinat kuljettavat luonnossa

Jokainen koulu tarvitsee lähimetsän

Tikka naputtaa keloa. Tuolla sammaleisella koivulla voisin järjestää ötökkätutkimuksen. Istun kuusenrungolla Helsingissä, Haagan Riistavuoressa ja suunnittelen retkeä. En haluaisi ajatella, että teen sen siksi, että metsä on uhattuna. Jokaisella koululla ja päiväkodilla pitäisi olla tällainen metsä oppimisympäristönä.

Lue koko artikkeli → about Jokainen koulu tarvitsee lähimetsän

Biokulttuurinen yhteenkuuluvuus ja ulkopuolisuus elämäverkostossa

Ihminen on orgaanisessa maailmassa yksi biologinen laji, jonka tulisi löytää uudelleen yhteys luontoon. Matkalla maan keskipisteeseen -näyttelysarjan taiteilijat ilmensivät puhuttelevissa teoksissaan kehollisuuden ja luontoon sopeutumisen välttämättömyyttä digitalisaation, omistamisen ja ympäristöongelmien yhteiskunnassa.

Lue koko artikkeli → about Biokulttuurinen yhteenkuuluvuus ja ulkopuolisuus elämäverkostossa

KATEGORIAT


AVAINSANAT


ARTIKKELIHAKU


FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.