LYKE-verkoston ihmisiä
LYKE-verkoston ihmisiä -haastattelusarjassa ympäristökasvattajat ja luontokoulujen opettajat kertovat tärkeimmistä työvälineistään ja parhaista hetkistään.
Lapsuuden uteliaisuus ja innostus johdattavat ympäristökasvatustyöhön
Monta eri sesonkia iloisine ryhmineen nähnyt Tanja Liimatainen ohjaa nuoria toimimaan luonnossa Nuorisokeskus Metsäkartanolla. Metsäkartanon ainutlaatuinen valo- ja melusaasteeton ympäristö Rautavaaralla Pohjois-Savossa tarjoaa paikan luonto- ja ympäristöaiheiden käsittelylle ulkona ja sisällä.
Tuija Hurri: Etsi silmien loiste itsestäsi
Hyvärilän nuorisopäällikkö Tuija Hurri siirtyi jo 21 vuotta sitten Hyvärilän nuorisokeskukseen hyödyntämään aikaisempia kokemuksiaan lastentarhanopettajana, eräoppaana, elämyspedagogina ja melonnanohjaajana. Nurmeksessa sijaitseva Hyvärilä on paikka, jossa nuori pääsee kokemaan luontoa luonnossa.
Pienet muutokset omassa toiminnassa ovat suuria muutoksia yhteiskunnassa
Kysyntä ulkona oppimiselle ja luontokasvatukselle vahvistuu, ja sen myötä luonto- ja ympäristökoulupalveluja tarjoavien LYKE-verkosto laajenee jatkuvasti. Tällä kertaa esittelyssä on aktiivisesti verkoston toimintaan mukaan hypännyt Juha Rantanen. Hän on Jämi Sportsin yrittäjä ja sen puitteissa toimivan Juhan liikkuva luontokoulu Karhun perustaja Jämijärveltä. Hän esittelee itsensä nelikymppiseksi ympäristökasvatukseen hurahtaneeksi liikunta-alan ammattilaiseksi, joka on tasapainoillut opetustyön ja yrittäjyyden välimaastossa jo 13 vuotta.
Maija Ihantola LYKEn toimistolta voimautuu yhteistyöstä
LYKE-verkoston suunnittelija Maija Ihantola löysi ympäristökysymykset kiinnostuttuaan kasveista. Unelmat toteutuvat hänen mielestään vain jakamalla niitä, ja nyt hän kertoo, mikä hänelle on tässä hetkessä erityisen innostavaa.
Marianne Aalto: Haluan tarjota muille saman onnellisuudentunteen, jonka löysin luonnosta
Merensaaressa työskennellessään Marianne Aalto lumoutuu kallion geologisista arvoituksista. Ympäristökasvatuksen menetelmiksi ja välineiksi ei hänen mielestään tarvita mitään ihmeellistä, mutta yksi työkalu kuitenkin on, josta hän ei kesällä luopuisi.
Taidetta rantalöydöistä
Jaa erilaisia kuvia vesieliöistä ja pyydä rakentamaan eliö rannalta löytyvistä asioista. Vanhempien lasten kanssa voi kiinnittää huomiota eliöiden tuntomerkkeihin ja pyrkiä rakentamaan eliöt mahdollisimman tunnistettaviksi.
Kim Suomalainen: En ikinä luopuisi kalastajanhatusta!
”Työssäni haaveilen, että me kaikki oppisimme arvostamaan luontoa itseisarvona, mikä tuottaa jo itsessään hyvinvointivaikutuksia ihmiskeholle ja -mielelle.”
Huuhtele huolesi rannalla!
Jalkojenvilvoitteluretken voi liittää koulussa vaikka biologian Ihmisen biologia -jaksoon tai terveystiedon tunteihin, jolloin ennen ensimmäistä kertaa tehdään verenpainemittaus jokaiselle vilvoitteluretkelle osallistujalle. Kolmannen vilvoitteluretken jälkeen verenpainemittaus toistetaan ja kirjataan mittauksen tulokset.
Luovuudessa on taikaa ja toiminnallisuus tuo ilon mukanaan
Miten päädyit ympäristökasvattajaksi? Millainen on tärkeä oivalluksesi? Mistä et työssäsi luopuisi? – LYKE-verkostoon kuuluva, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastussa toimiva Jaana Hiltunen vastaa.
Muodot uusiksi
Lähtekää retkelle tutustumaan lähiympäristön rakennuksiin ja tutkikaa rakennusten geometrisiä muotoja!
Lotta Palomäki: Ympäristökasvatuksessakin vähemmän on enemmän
”Mikään ei muutu, eikä uusia oivalluksia synny, jos ei ole aikaa vain olla rauhassa luonnossa ja ajatella.”
Kokeile tätä: DIY suppa
Lotan vinkin avulla pääset lasten kanssa jääkauden jäljille. Hiekkalaatikon ollessa lumen peittämä Jalkarannan esikoululaiset toteuttivat supan sisätiloissa.
Tero Kirjosalo: Yhdessä voimme vaikuttaa, kukin tahoillamme
Tero Kirjosalo työskentelee Korkeasaaressa ympäristökasvattajana. Hänen vastuulleen kuuluvat koululaisten ympäristökasvatus eli luontokoulupäivät Korkeasaaren luontokoulu Arkissa, koululaistapahtumat ja -ohjelmat, omatoimimateriaalien kehittäminen sekä lasten kesäleirien suunnittelu ja ohjaaminen.
Jenni Skaffari: Tämä on unelmatyötäni
Ympäristökasvattaja Jenni Skaffari on unelmatyössään toimiessaan luontokoulunopettajana Tampereen luontokoulu Korennossa. Ympäristökasvatus on läsnä hänen työssään kaikessa. Pääasiallisesti Jenni opettaa lapsia ja nuoria ulkona ja lisäksi työnkuvaan kuuluvat kasvattajien ja opettajien koulutukset. – Lue, mikä on Jennin tärkein ympäristökasvatukseen liittyvä oivallus.
Hanniina Manner: Työskentely ympäristöraatilaisten kanssa on motivoivaa
Hanniina Manner työskentelee ympäristökasvattajana Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen Ympäristökoulu Polussa, joka on kestävän elämäntavan kysymyksiin erikoistunut ympäristökoulu. Hän kiertää etenkin peruskouluissa pitämässä ympäristöaiheisia oppitunteja. – Lue, mistä Hanniina ei halua luopua työssään!
Luontopedagogi Mari Wikholm: Koirien ympäristöherkkyys on vailla vertaa
Mari Wikholm työskentelee Kuopion luonnontieteellisessä museossa luontopedagogina. Hän vastaa näyttelyistä, museon ympäristökasvatustoiminnasta sekä ulkoisesta viestinnästä ja museokaupasta. Hän on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton hallituksen jäsen ja toimii myös aktiivisesti LYKE-verkostossa. Vapaa-ajallaan Mari touhuaa paljon koiriensa kanssa, joilla on oma roolinsa myös ympäristökasvattajina.
Pia Lindström: Tärkeintä on säilyttää innostus
Pia Lindström työskentelee Porvoossa ympäristökasvattajana. Porvoossa toimii kiertävä, kaksikielinen luontokoulu, joka järjestää toimintaa koulujen ja päiväkotien lähiympäristössä. Pia on mestari luontokouluohjelmien suunnittelussa. Hän on toiminut pitkään myös Lyken eli Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton hallituksessa. – Arvaatko, mistä tavarasta Pia ei ikinä luopuisi työssään?
LYKE-verkoston ihmisiä: Olli Viding
Olli Viding on Suomen vanhimman suomenkielisen luontokoulun, Vantaan luontokoulun, pitkäaikainen luontokoulunopettaja ja toiminnanjohtaja. Hän oli keskeinen henkilö, kun Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto perustettiin vuonna 2007. Hän on arkipäivän luontokoulutyönsä lisäksi edelleen mukana liiton ohjausryhmässä ja toimii muutenkin aktiivisesti Pääkaupunkiseudun luontokoulutoimijoiden verkostossa.
LYKE-verkoston ihmisiä: Riitta Nykänen
Metsähallituksen luontopalvelut tarjoavat kouluille ja varhaiskasvatukselle erilaisia ohjelmia luontokeskuksissa ja mm. kansallispuistoissa. Toiminta on tärkeä osa LYKE-verkostoa. Riitta ”Nyyskä” Nykänen on pioneeri, joka on kehittänyt Metsähallituksen luonto-opastusta syvempään ymmärtämiseen. Hän on tehnyt ympäristökasvatusta jo yli kolmekymmentä vuotta.
LYKE-verkoston ihmisiä: Milla Tuormaa
Milla Tuormaa perusti muutama vuosi sitten rohkeasti oman yrityksen pääkaupunkiseudulle, Kiertävän luontokoulu Naakan. Milla on ympäristöbiologi, ja hän suorittaa ympäristökasvatuksen koulutusohjelmaa ympäristöopisto Syklissä. Tällä hetkellä Millalla on työn alla erityislasten luontoretket, joilla hän pyrkii etsimään lasten kanssa syvempää ymmärrystä ympäristöstä.
LYKE-verkoston ihmisiä: Aulikki Laine
Aulikki Laine on ympäristökasvatuksen moniosaaja: biologi, biologian ja maantieteen opettaja, luontokoulu Tikankontin johtaja, Ekopaku-hankkeen projektipäällikkö, oppikirjailija sekä Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton osa-aikainen työntekijä. Lue, mikä lapsen suusta luontokoulupäivän aikana kuultu on jäänyt Aulikille parhaiten mieleen!
LYKE-verkoston ihmisiä: Harri Helin
Pitkän linjan luontoaktivisti, projektipäällikkö Harri Helin työskentelee Ekokumppanit Oy:ssä Tampereella. Lue, mikä on hänen mielestään tärkeintä omassa työssä.
LYKE-verkoston ihmisiä – Kirsi Sali
Kirsi Sali työskentelee Nuorisokeskus Anjalassa kehittämispäällikkönä, ja hän on suunnitellut myös monia Nuorisokeskus Anjalan Ympäristökoulu Reginan ohjelmia. Näitä ympäristökasvatusohjelmia tarjotaan Kouvolan varhaiskasvatukselle ja kouluille. Lisäksi ympäristökasvatus on osana leirikouluohjelmia ja Anjalan arkikäytäntöjä.
LYKE-verkoston ihmisiä: Tiina Lecklin
Ympäristökasvatus-lehdessä alkaa uusi juttusarja, jossa ympäristökasvatuksen tukiverkosto Lyken ympäristökasvattajat esittelevät itseään jatkamalla annettuja lauseita. Ensimmäiseksi vuorossa on Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton puheenjohtaja Tiina Lecklin. Hän työskentelee Kotkassa Luontokoulu Hailissa, joka on sertifioitu Lyken kehittämiskeskukseksi.
Mikä LYKE-verkosto?
Lyke verkoston ihmisiä -haastattelusarjassa ympäristökasvattajat ja luontokoulujen opettajat kertovat tärkeimmistä työvälineistään ja parhaista hetkistään. Alla on vuonna 2012 julkaistu juttu juuri uuden muotonsa saaneesta LYKE-verkostosta. Tämän hetken tiedot laajentuneesta verkostosta löydät täältä: www.luontokoulut.fi
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
KATEGORIAT
AVAINSANAT