Agenda 2030 ja ympäristökasvatus -seminaari järjestettiin keskiviikkona 6.2.2019 Ympäristöministeriön Pankkisalissa Helsingissä. Järjestäjinä toimivat Keski-Suomen ELY-keskus, Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liitto ry, OKKA-säätiö, Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ja Ympäristöministeriö. Seminaariin saapui satakunta ympäristökasvatuksesta kiinnostunutta kuulijaa, ja melkein yhtä moni seurasi tapahtumaa verkon välityksellä. Ilmapiiri oli innostunut ja puitteet hyvät.
Seminaarin avasi ympäristöministeriön erityisasiantuntija Miliza Malmelin todeten, että yhteistyössä on voimaa ja siihen kannattaa panostaa. Ensimmäinen puhuja, johtava asiantuntija Sami Pirkkala valtioneuvoston kansliasta muistutti siitä, että Agenda 2030 -tavoitteet koskevat yhtä lailla kaikkia maita ympäri maailman, sillä ongelmat ovat yhteisiä.
Pedagogiikka ja toimintakulttuuri
Seminaarin pedagogiikka-osiossa suurimman huomion vei ehdottomasti ympäristökasvatuksen johtava asiantuntija Essi Aarnio-Linnanvuoren (WWF Suomi) esittämä Ilmastokasvatuksen polkupyörämalli ja sen pedagoginen soveltaminen. Hän painotti ilmastokasvatuksen laaja-alaisuutta sekä sitä, että vaikka asia ei ole helppo ja vaatii vaivannäköä, meidän pitää myös luoda toivoa. Toisessa puheenvuorossa taidekasvattaja Henrika Ylirisku Aalto-yliopistolta piti viihdyttävän ja opettavaisen esityksen, jossa hän keskittyi virkistävällä tavalla erityisesti nykytaiteen ja ympäristökasvatuksen melko luonteviin yhtymäkohtiin. Sekä nykytaiteessa että ilmastonmuutoksen kanssa elämisessä pitää osata elää epävarmuudessa ja etsiä uusia toimintatapoja.
Kestävän kehityksen yhdyshenkilö Seppo Saloranta Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluista jatkoi esityksellä tiekartasta kestävän kehityksen kouluksi. Hän totesi, että raamit koulujen kestävän kehityksen työhön ovat jo olemassa, mutta toimintakulttuurissa ja resursseissa on edelleen runsaasti parantamisen varaa. Ympäristökasvatuspäällikkö Malva Green Luonto-Liitosta esitteli lyhyesti, kuinka Sitoumus 2050:lla pyritään tukemaan ympäristökasvatusta ja -tietoisuutta. Hän painotti elinikäistä oppimista ja sitä, että myös aikuiset pitää ottaa mukaan oppimaan – vastuuta ei saa jättää liikaa nuorille!
Tulevaisuutta kohti
Tauolla päästiin tutustumaan monen alan järjestön materiaaleihin kahvien ja keskustelujen lomassa. Tämän jälkeen siirryttiin OKKA-säätiön suunnittelupäällikön Erkka Lainisen johdattelemina tulevaisuuteen eli Agenda 2030:een ja uudistavaan oppimiseen sekä siihen, miten ympäristökasvatus vastaa ekokriisin haasteeseen. Erkan valaisevan alustuksen jälkeen aihetta käsiteltiin paneelikeskustelussa, johon osallistuivat väitöskirjatutkija Niina Mykrä Tampereen yliopistosta, lukion rehtori Aki Puustinen Muuramen kunnasta, opetusneuvos Anne Liimatainen Opetushallituksesta ja Kestävän kehityksen yhdyshenkilö Seppo Saloranta Oulun sivistys- ja kulttuuripalveluista. Alustuksessa ja keskustelussa todettiin, että tarvitsemme ekologisen sivistysprojektin, jossa esiintyy transformatiivista, yhteiskuntaa muuttavaa toimintaa. Keskustelu siitä, missä määrin tämä tarkoittaa suoranaista vallankumousta ja jatkuvan talouskasvun ideologian kyseenalaistamista, oli vilkas!
Kommenttipuheenvuorossaan professori Veli-Matti Värri Tampereen yliopistosta totesi, että vaikka emme voi missään tapauksessa jatkaa samaan tyyliin kuin tähän asti, elämme kuitenkin kulutuskeskeisessä yhteiskunnassa, ja irtaantuminen tästä ei ole helppo tehtävä. Järjestäjien loppupuheenvuoroissa kiteytyi seminaarin anti: vaikuttaa voi kaikkialla, ja yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen pitää asettaa keskiöön. Yhteisö kokonaisuudessaan tarvitsee tukea, ja oppiminen ja oppilaitokset toimivat yhteiskunnan muutoksen moottorina.
Jos et päässyt mukaan seminaariin, videotallenne ohjelmasta on katsottavissa täällä 8.2. alkaen!
Tästä pääset katsomaan seminaarin esityksiä:
- Agenda 2030 maailmalla ja Suomessa (Sami Pirkkala)
- Ilmastokasvatuksen polkupyörämalli ja sen pedagoginen soveltaminen (Essi Aarnio-Linnanvuori)
- Taidekasvatus ympäristökasvatuksena (Henrika Ylirisku)
- Miten kestävän kehityksen edistäminen saadaan koko koulun tavoitteeksi? (Seppo Saloranta)
- Sitoumus 2050 tukemaan ympäristökasvatusta ja -tietoisuutta (Malva Green)
- Agenda 2030 ja uudistava oppiminen (Erkka Laininen)