HAKUTULOS

Luonnon monimuotoisuus

Osallistava puutarhatoiminta osana luonnon monimuotoisuuden ylläpitoa – ympäristökasvatuskokeilu Mahnalan Ympäristökoulun nelosluokkalaisille

Kasvatustieteen opiskelijat Minna Sundman ja Salla Tyyskä järjestivät ympäristökasvatuskokeilun Mahnalan Ympäristökoululla Hämeenkyrössä. Tavoitteena oli lisätä nelosluokkalaisten tietoa luonnon monimuotoisuuden vaalimisesta, tuoda heidän tietotaitoaan käytäntöön ja tukea näin heidän toimijuuttaan.

Sovellus avuksi luontoretkelle

Erilaiset mobiilisovellukset helpottavat lajintuntemuksen oppimista ja parhaimmillaan avaavat luonnossa liikkujalle kokonaan uusia lajiryhmiä tutustuttavaksi. Tekoäly tarvitsee kuitenkin ihmisen kriittistä tulkintaa avukseen. Kerron tässä artikkelissa kolmesta erilaisesta kokeilemastani sovelluksesta.

Monimuotoisuus mahdollistaa luontokoulun

Milla Tuormaa avaa kirjoituksessaan lähimetsän merkitystä lasten ja muiden kaupunkilaisten sekä luontokoulutoiminnan näkökulmasta. ”Kaupunkilaislapsille on tärkeää saada tuntuma metsään päiväkodissa ja koulussa. Hienointa on, jos päiväkodin tai koulun lähietäisyydeltä löytyy metsä, jonne voi tuntien lomassa palata. Siellä koetut retket luovat tasa-arvoista pohjaa. Kaikilla ei ole perheen kanssa mahdollisuutta tai taitoa retkeillä ulkoilualueilla kauempana. Koulun ja päiväkodin retket innostavat lasta palaamaan lähimetsään myös vapaa-ajalla kavereiden tai läheisten aikuisten kanssa.”

Luonnon monimuotoisuuden ihmeitä kouluissa ja päiväkodeissa

Vihreän lipun uusi, kaikille avoin Luonnon monimuotoisuus -oppimateriaali innostaa päiväkoteja ja kouluja tutustumaan luonnonkirjon ihmeisiin ja sen vaalimiseen. Kaksi Vihreä lippu -päiväkotia ja -koulua kertovat nyt suunnitelmistaan ja kokemuksistaan luonnonkirjon parissa. Laajaan aiheeseen on tartuttu konkreettisen toiminnan kautta pihamaalla ja lautasilla.

Jokainen koulu tarvitsee lähimetsän

Tikka naputtaa keloa. Tuolla sammaleisella koivulla voisin järjestää ötökkätutkimuksen. Istun kuusenrungolla Helsingissä, Haagan Riistavuoressa ja suunnittelen retkeä. En haluaisi ajatella, että teen sen siksi, että metsä on uhattuna. Jokaisella koululla ja päiväkodilla pitäisi olla tällainen metsä oppimisympäristönä.

Kohti uutta normaalia ja maailmasuhdetta

Uusi vuosi on alkanut epävarmoissa, mutta toiveikkaissa merkeissä. Koronarokotteen ansiosta valoa on alkanut näkyä tunnelin päässä ja paluu ”normaaliin” elämään siintää jo horisontissa. Tosin kukaan ei tiedä, milloin tämä tapahtuu ja tapahtuuko täysin ollenkaan. On myös kysyttävä, toivommeko edes paluuta vanhaan normaaliin.

Mielipide: Koulut ovat tärkeässä roolissa, kun taistellaan meriemme uhkia vastaan

Meri on paras puskurimme ilmastonmuutosta vastaan ja kalastus tuottaa kuudenneksen kaikesta kuluttamastamme eläinproteiinista. Samanaikaisesti maailman meret eivät ole koskaan olleet näin suuren paineen alla. Suomalaisilla opettajilla ja kouluilla on tärkeä tehtävä aikamme suuren kohtalonkysymyksen ratkaisemisessa.

Ylen Pelasta pörriäinen -kampanja kutsuu kaikki mukaan talkoisiin – näin voit itse osallistua!

Ilman pölyttäviä hyönteisiä monet kasvit eivät pysty lisääntymään luonnossa eikä pelloilla. Ilman näitä pieniä ystäviämme maailma näyttäisi tyystin toisenlaiselta – kotoisista kasveistamme esimerkiksi mustikka ja puolukka ovat täysin riippuvaisia hyönteisistä. Pörröisiä öttiäisiä ei siis kannata pelätä, vaan niiden elämää on syytä helpottaa. Me ja koko maailma olemme riippuvaisia pörriäisistä!

Kivaa lintupuuhaa perheille ja ympäristökasvattajille

Kevätlinnut ovat jälleen täällä – iloitaan niistä ja nautitaan keväästä, poikkeustilasta huolimatta. Perinteistä Lasten lintuviikkoa vietetään 11.–17.5.2020. Uudet lintukortit ja lintubingo tarjoavat jo huhtikuussa kiinnostavaa tutkittavaa niin lapsille kuin ympäristökasvattajillekin ja kivaa puuhaa perheiden kevätretkille. – Arvaatko, minkä pitkäkoiven pesä ja munat tässä kuvituksessa ovat?

Muunlajiset eläimet luontosuhteessamme – ajatuksia Pauliina Kainulaisen teoksesta

Kirjassaan ”Suuren järven syvä hengitys: Luontosuhde ja kokonainen mieli” (2019) Pauliina Kainulainen pohtii muutoksen tarvetta maailmankatsomuksessamme, jotta ilmastonmuutoksen ja lajikadon edellyttämä siirtymä kohtuullisuuden kulttuurin suuntaan olisi mahdollinen. Kohtuullisemman elämän tavoittelu tarkoittaa Kainulaiselle esimerkiksi luopumista liiallisesta turvallisuudenkaipuusta, joka saa meidät ostamaan itsellemme enemmän kuin on tarpeen.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi! Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.