HAKUTULOS
Kestävyysosaaminen
Ympäristökasvattajilla on erinomainen mahdollisuus laajentaa tulevaisuusvaltaa luomalla lapsille ja nuorille edellytyksiä tulevaisuusajatteluun ja innostamalla heitä mukaan tulevaisuuskeskusteluun. Sitran asiantuntija Lilli Poussa vinkkaa, millä tavoin tulevaisuutta voisi pohtia lasten ja nuorten kanssa.
Suomalaiset nuoret eivät tutkimusten mukaan koe saavansa riittävästi tukea vaikuttamistaitojen opetteluun. Heidän yhteiskunnallinen tietämyksensä on korkeatasoista, mutta osallistumishalukkuus ja luottamus omiin kykyihin yhteiskunnallisina toimijoina on laimeaa. Vaikuttamistaitojen harjoitteluun on siis kiinnitettävä huomiota. Pinja Sipari esittelee materiaaleja vaikuttamiskasvatuksen avuksi.
Kestävästä kehityksestä on niin monta erilaista tulkintaa, että yleisellä tasolla, hyvinkin erilaisista arvolähtökohdista on ollut pitkään helppo hyväksyä ajatus sen tavoittelemisesta. Edistetään kaikkea hyvää samaan aikaan ilman, että talous kärsii! Kaikki tykkäävät. – – Haasteista huolimatta kestävyyskasvatukseen kannattaa tarttua innolla. Tämä on työtä, jolla on tarkoitus, kirjoittaa Essi Aarnio-Linnanvuori.
Keksiminen ja luovuus ovat kestävyysosaamista. On olennaista kehittää uutta, koska toimintamme ei ole kestävää. On myös osattava elää epävarmuudessa, koska emme tiedä, millaiseksi tulevaisuus muotoutuu. Näitä osaamisalueita voi harjoittaa innovoimalla. Hanna Seimola rohkaisee artikkelissaan harjoittamaan arjessa luovaa innovointia.
Vihreä lippu -ohjelma vahvistaa ympäristö- ja kestävyysosaamista kasvatusalalla ympäri Suomea. Ohjelma on jo 25 vuoden ajan antanut lapsille ja nuorille eväitä kestävän elämäntavan ja tulevaisuuden rakentamiseen eri teemojen näkökulmasta. Sagalundin museo ja lastenkulttuurikeskus, Päiväkoti Neulanen ja Marjalan koulu kertovat omista Vihreä lippu -projekteistaan.
Mitä nuoret aikuiset ajattelevat kestävyysosaamisesta ja kestävästä elämäntavasta? Onko ympäristöä säästävä elämäntapa heidän mielestään vaikeaa? Entä mitä heillä on sanottavanaan päättäjille? Merja Forsman kysyi tätä Luontoliitossa toimivilta aktiiveilta, Wiivi Nortuselta, Kalle Hyttiseltä ja Lotta Ojajärveltä.
Meidän pitäisi osata muuttaa ihmiskunnan suunta kohti kestävämpää yhteiseloa muun luonnon kanssa. Tarvitsemme tätä varten päätä ja tietoa, käsiä ja taitoa sekä sydäntä ja asennetta. Näitä taitoja yhdessä voidaan kutsua kestävyysosaamiseksi. Euroopan komissio on julkaissut opettajien ja koulutuksen suunnittelun avuksi kestävyysosaamista kuvaavan GreenComp-viitekehyksen. Lue Niina Mykrän ja Anna Lehtosen tärkeä avausartikkeli.