HAKUTULOS

Vihreä lippu

Inspiraatiota Slovakiasta: Vihreä lippu -koulun ilmastoaiheinen aikakauslehti

Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa sijaitsevan Spojená skola Novohradská -yhtenäiskoulun lukiolaiset saivat idean toteuttaa oman ympäristöasioita ja englannin opetusta yhdistävän projektin. Syntyi upea, ajankohtaisiin kysymyksiin kantaa ottava koululehti The Mind-boggle, jonka taidokasta lopputulosta olisi vaikeaa äkkiseltään veikata lukiolaisten tekemäksi.

Vesiaiheinen Vihreä lippu -projekti Armfeltin koulussa

Salolainen Armfeltin koulu lähti Vihreä lippu -toimintaan mukaan syksyllä 2017. Ensimmäisen projektin teemaksi valikoitui vesi. Vesiteema kirjattiin myös opetussuunnitelman monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, joten aihetta käsiteltiin lukuvuoden aikana kaikissa luokissa ja oppiaineissa. Koulussa luettiin kaunokirjallisuutta, jossa teemana tai aiheena on vesi, tutustuttiin veden kiertokulkuun ja ekologiseen ruokavalioon sekä tutkittiin vesieliöitä ja -kasveja. Vettä tutkittiin maailman myyteissä ja uskonnoissa, ja vieraissa kielissä tutustuttiin vesiaiheiseen sanastoon. Suomen luonnon päivää vietettiin koko koulu ulkona oppien, ja monet luokat löysivät oppimisympäristön lähivesistöjen rannoilta.

Vihreä lippu liehuu päiväkoti Aurinkopojassa

Mikä olisikaan hienompaa kuin nähdä Vihreä lippu liehumassa oman vanhan päiväkotinsa pihassa? Vihreä lippu -ohjelmapäällikkö Iitu Kiminki kävi vierailulla MLL:n Päiväkoti Aurinkopojassa Kouvolassa – omissa vanhoissa lapsuudenmaisemissaan ja tutulla päiväkodin pihalla.

Pienin askelin kohti ympäristöystävällisempää päiväkotia

Työstimme syksyllä 2018 Uppsalan yliopistossa projektia, jossa haastateltiin päiväkotien edustajia Suomesta ja Islannista. Tavoitteenamme oli selvittää, miten päiväkodit pyrkivät huomioimaan kestävää kehitystä toiminnassaan. Tässä artikkelissa kerromme haastattelun tuloksista.

Järjestön kuulumiset helmikuussa 2019

Kevätkaudella 2019 FEE Suomen vaikuttamistoiminnan kohteena ovat vaalityö, Opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjaukset ja lukion opetussuunnitelmauudistus. Järjestön omalla Vihreä lippu- ja Green Key -ohjelmatyöllä on myös uusia kuulumisia.

Historian havinaa: Vihreä lippu 20 vuotta Suomessa

– Että ohjelma on edelleen olemassa! hihkaisee Essi Aarnio-Linnanvuori, kun kysyn, mikä hänen mielestään parhaiten onnistui Vihreän lipun pilottivuonna.

Koulujen ja päiväkotien ympäristökasvatusohjelma Vihreä lippu rantautui Suomeen 20 vuotta sitten syksyllä 1998, kun kuusi Itä-Helsingin koulua ja päiväkotia lähti mukaan ohjelmaan. Nyt tuo joukkio on kasvanut kolmeensataan värikkääseen toimijaan liki kaikista maamme kolkista. Vihreä lippu -ohjelma on kokenut lukuisat uudistukset, mullistukset ja huippuhetket.

FEE Suomen kuulumisia syksyllä 2018

Vihreä lippu täyttää 20 vuotta! Matkailualan Green Key -työ edistyy. Syksyllä järjestön kalenterissa on yhteistyötä, koulutusta, vaikuttamista ja moninaista ympäristökasvatuksen asian ajamista eri puolilla yhteiskuntaa. Tulossa on myös Ympäristökasvatus Teema, kiertotalouden lukupaketti.

Eco-Schools for Ecosystems in South Africa

Nelson Mandela said, ”Education is the most powerful weapon which you can use to change the world.” Once you truly understand the water cycle, you realise that the water we use today is the water our ancestors used. Thus, the water we pollute today is the water we leave behind for our children and grandchildren.

Juuri sinua tarvitaan uusien tapojen muotoi­lijana

Vaade kestävän kehityksen edistämisestä ja ympäristövastuullisten kansalaisten kasvattamisesta on kirjattu opetus- ja kasvatusalan strategioihin ja suunnitelmiin. Ympäristökasvatuksen tulisi olla itsestään selvä osa arkea ja vahvistaa johdonmukaisesti ympäristövastuullisuutta.

Tuoreissa tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että päiväkodin tai koulun vallitseva toimintakulttuuri ei tue kestävän kehityksen kasvatusta. Vakiintuneet ajatusmallit ohjaavat toimintaamme huomaamatta.

Mikä vaikuttaa kestävän kehityksen toteutumiseen ja onnistumiseen peruskoulussa?

Perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen tavoite on ohjata oppilaita kestävään elämäntapaan, mutta Seppo Salorannan tuoreen väitöksen mukaan kestävän kehityksen kasvatus on peruskoulussa vielä satunnaista ja opetusmenetelmät ovat perinteisiä. Saloranta esittelee koulun toimintakulttuurin merkitystä ja vaikuttavuutta tutkivaa väitöstään Ympäristökasvatuksen lukijoille.

FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3