HAKUTULOS
Vihreä lippu
Päiväkoti Kamomilla avasi syksyisellä pajaviikolla ovensa Vihreä lippu -vieraille. Kamomilla on toiminut jo 18 vuotta Vihreä lippu -päiväkotina, ja konkaritalolla innostus kestävän elämäntavan teemoja kohtaan jatkuu yhä. Pajaviikon ajankohtaisena teemana oli energia.
– Vastuuta ympäristökasvatuksesta ja ekososiaalisesta sivistyksestä ei voi laskea sertifikaatin varaan. Opetussuunnitelmassa tulisi selkeämmin kertoa tavoitteet ja niiden arviointikriteerit, kirjoittaa Laura Vänskä. Hän huomasi kuitenkin opinnäytetyössään, että Vihreä lippu -ohjelma tarjoaa hyvän pohjan koulun ympäristökasvatukselle.
Vihreän lipun uusi, kaikille avoin Luonnon monimuotoisuus -oppimateriaali innostaa päiväkoteja ja kouluja tutustumaan luonnonkirjon ihmeisiin ja sen vaalimiseen. Kaksi Vihreä lippu -päiväkotia ja -koulua kertovat nyt suunnitelmistaan ja kokemuksistaan luonnonkirjon parissa. Laajaan aiheeseen on tartuttu konkreettisen toiminnan kautta pihamaalla ja lautasilla.
Lempääläisessä päiväkoti Vilmassa Vihreä lippu on nostettu salkoon jo useana vuonna. Vuosien saatossa ohjelman tavat ja toiminta ovat tulleet luontevaksi osaksi päiväkodin arkea. Keväällä 2020 saatiin päätökseen ilmastonmuutosteemainen projekti. Vihreän lipun tarjoama materiaali antoi hyvän pohjan teeman käsittelyyn pienten lasten kanssa.
Orivedellä on otettu monia merkittäviä askelia ympäristökasvatuksen saralla. Koulujen kansainvälisyyshankkeilla on ollut keskeinen rooli kehittämistyössä: Oriveden jokaisella alakoululla, yläkoululla ja lukiolla on tällä hetkellä käynnissä yksi tai useampi Euroopan unionin rahoittama Erasmus+ -hanke. Usean hankkeen teemana on kestävän tulevaisuuden rakentaminen.
Kevät 2020 oli poikkeuksellinen lähes kaikille Vihreä lippu -osallistujille. Olimme uteliaita kuulemaan, miten kouluissa on onnistuttu toteuttamaan Vihreä lippu -toimintaa etänä ja onko se ylipäätään ollut mahdollista. Tässä jutussa kaksi opettajaa kertoo omista ja koulunsa kokemuksista.
Monika Salmivalli on aloittanut Vihreä lippu -ohjelmajohtajana helmikuussa 2020. Hän siirtyi FEE Suomeen lastenoikeusjärjestö Plan International Suomelta, jossa hän on viimeisten vuosien ajan vastannut Ilmastonmuutos ja tyttöjen oikeudet -strategiapainopisteen kehittämisestä.
Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa sijaitsevan Spojená skola Novohradská -yhtenäiskoulun lukiolaiset saivat idean toteuttaa oman ympäristöasioita ja englannin opetusta yhdistävän projektin. Syntyi upea, ajankohtaisiin kysymyksiin kantaa ottava koululehti The Mind-boggle, jonka taidokasta lopputulosta olisi vaikeaa äkkiseltään veikata lukiolaisten tekemäksi.
Salolainen Armfeltin koulu lähti Vihreä lippu -toimintaan mukaan syksyllä 2017. Ensimmäisen projektin teemaksi valikoitui vesi. Vesiteema kirjattiin myös opetussuunnitelman monialaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, joten aihetta käsiteltiin lukuvuoden aikana kaikissa luokissa ja oppiaineissa. Koulussa luettiin kaunokirjallisuutta, jossa teemana tai aiheena on vesi, tutustuttiin veden kiertokulkuun ja ekologiseen ruokavalioon sekä tutkittiin vesieliöitä ja -kasveja. Vettä tutkittiin maailman myyteissä ja uskonnoissa, ja vieraissa kielissä tutustuttiin vesiaiheiseen sanastoon. Suomen luonnon päivää vietettiin koko koulu ulkona oppien, ja monet luokat löysivät oppimisympäristön lähivesistöjen rannoilta.
Mikä olisikaan hienompaa kuin nähdä Vihreä lippu liehumassa oman vanhan päiväkotinsa pihassa? Vihreä lippu -ohjelmapäällikkö Iitu Kiminki kävi vierailulla MLL:n Päiväkoti Aurinkopojassa Kouvolassa – omissa vanhoissa lapsuudenmaisemissaan ja tutulla päiväkodin pihalla.
- 1
- 2
- 3
- Seuraava »