Etätehtävinä roskajuoksua ja hyönteishotelleja

monika-posio1_kuvaaja tuula pyhtinen

Kevät 2020 oli poikkeuksellinen lähes kaikille Vihreä lippu -osallistujille. Olimme uteliaita kuulemaan, miten kouluissa on onnistuttu toteuttamaan Vihreä lippu -toimintaa etänä ja onko se ylipäätään ollut mahdollista. Tässä jutussa kaksi opettajaa kertoo omista ja koulunsa kokemuksista.


Posiolla pöljienkin ideoiden kokeilua ja Vihreä lippu -tapojen äänestämistä

Posion peruskoulu Lapista on ensimmäisen vuoden Vihreä lippu -toimija, ja he saivat toukokuussa 2020 päätökseen jätteiden vähentämistä käsitelleen Vihreä lippu -projektinsa.

Mikko Melamies on opettaja reilun 200 oppilaan koulussa. Melamies kertoo, että poikkeusaikana koulun ympäristöraati toimi mahdollisuuksien mukaan sähköisissä oppimisympäristöissä.

– Ympäristöraati äänesti ideakilpailun pohjalta koostetuista ehdotuksista Vihreä lippu -tavoiksi mieluisimmat. Vihreä lippu -tavat tiedotettiin koululle, ja lähiopetusaikana alakoululuokat askartelivat itse Vihreä lippu -tavat luokkien seinille, Melamies kuvaa.

Etäopetusaika näytti, että ympäristöraadin ei aina tarvitse kokoontua fyysisesti.

– Juoksevat asiat voidaan äänestyttää ja keskustella myös etänä tai sähköisillä välineillä.

Melamiehen kokemuksen mukaan etäopetusaika havainnollisti myös mahdollisuudet muutosten toteuttamiseen.

– Etäopetukseen siirtyminen ja myös sieltä takaisin siirtyminen synnytti luovan kaaoksen, jossa oli helppo tuulettaa vanhoja ”näin täällä on aina tehty” -toimintamalleja uusiksi, ja ilmapiiri mahdollisti kaikenlaisten pöljienkin ratkaisujen kokeilun. En koe, että etäkoulun jatkaminen olisi pedagogisesti kovin kestävä ratkaisu, mutta se todisti, että niin pienessä kuin suuressa mittakaavassa voimme saada muutoksia aikaan, jos olosuhteet ovat muutokselle myönteiset.

Uuraisilla ploggingia ja hyönteishotelleja

Uuraisten koulukeskus Keski-Suomessa on noin 300 oppilaan koulukeskus, joka on ollut mukana Vihreä lippu -toiminnassa vuodesta 2011. He saivat juuri päätökseen vesiteemaisen projektinsa.

Opettaja Juha Silvan kertoo, että korona hankaloitti asioita jonkin verran, ja muutamia tapahtumia jäi pitämättä.

– Toisaalta yksittäiset luokat keräsivät roskia ja etätehtävissä oli esimerkiksi ploggingia, hän kertoo. Plogging eli roskajuoksu on yhdistelmä juoksua ja luonnon siistimistä.

Silvan lisää, että kodeissa tehtiin myös hyönteishotelleja ja linnunpönttöjä, ja nämä kaikki voisivat hänen mukaansa jäädä käyttöön myöhemminkin esimerkiksi kotitehtäviksi.

Uuraisten koulukeskuksen opettajat ovat lisäksi suunnitelleet luontopolun ja tehtäväradan yhdistelmää, johon voisi liittää kysymyksiä kaikista oppiaineista.

– Eli voisi siirtyä opettamaan ulos helposti, Silvan summaa.


FEE Suomi pyrki toiminnassaan huomioimaan poikkeuksellisen kevään, ja Vihreä lippu -toimikunta myönsi maaliskuussa 2020 puoli vuotta lisäaikaa kaikille sitä toivoville, keväällä raportoiville toimijoille.


Teksti: Monika Salmivalli

Kuva Posion peruskoulusta: Tuula Pyhtinen

Julkaistu juttusarjassa:
Artikkelin aiheet:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3