HAKUTULOS
Lyke-verkoston ihmisiä
Monta eri sesonkia iloisine ryhmineen nähnyt Tanja Liimatainen ohjaa nuoria toimimaan luonnossa Nuorisokeskus Metsäkartanolla. Metsäkartanon ainutlaatuinen valo- ja melusaasteeton ympäristö Rautavaaralla Pohjois-Savossa tarjoaa paikan luonto- ja ympäristöaiheiden käsittelylle ulkona ja sisällä.
Hyvärilän nuorisopäällikkö Tuija Hurri siirtyi jo 21 vuotta sitten Hyvärilän nuorisokeskukseen hyödyntämään aikaisempia kokemuksiaan lastentarhanopettajana, eräoppaana, elämyspedagogina ja melonnanohjaajana. Nurmeksessa sijaitseva Hyvärilä on paikka, jossa nuori pääsee kokemaan luontoa luonnossa.
Kysyntä ulkona oppimiselle ja luontokasvatukselle vahvistuu, ja sen myötä luonto- ja ympäristökoulupalveluja tarjoavien LYKE-verkosto laajenee jatkuvasti. Tällä kertaa esittelyssä on aktiivisesti verkoston toimintaan mukaan hypännyt Juha Rantanen. Hän on Jämi Sportsin yrittäjä ja sen puitteissa toimivan Juhan liikkuva luontokoulu Karhun perustaja Jämijärveltä. Hän esittelee itsensä nelikymppiseksi ympäristökasvatukseen hurahtaneeksi liikunta-alan ammattilaiseksi, joka on tasapainoillut opetustyön ja yrittäjyyden välimaastossa jo 13 vuotta.
LYKE-verkoston suunnittelija Maija Ihantola löysi ympäristökysymykset kiinnostuttuaan kasveista. Unelmat toteutuvat hänen mielestään vain jakamalla niitä, ja nyt hän kertoo, mikä hänelle on tässä hetkessä erityisen innostavaa.
Merensaaressa työskennellessään Marianne Aalto lumoutuu kallion geologisista arvoituksista. Ympäristökasvatuksen menetelmiksi ja välineiksi ei hänen mielestään tarvita mitään ihmeellistä, mutta yksi työkalu kuitenkin on, josta hän ei kesällä luopuisi.
Jaa erilaisia kuvia vesieliöistä ja pyydä rakentamaan eliö rannalta löytyvistä asioista. Vanhempien lasten kanssa voi kiinnittää huomiota eliöiden tuntomerkkeihin ja pyrkiä rakentamaan eliöt mahdollisimman tunnistettaviksi.
”Työssäni haaveilen, että me kaikki oppisimme arvostamaan luontoa itseisarvona, mikä tuottaa jo itsessään hyvinvointivaikutuksia ihmiskeholle ja -mielelle.”
Jalkojenvilvoitteluretken voi liittää koulussa vaikka biologian Ihmisen biologia -jaksoon tai terveystiedon tunteihin, jolloin ennen ensimmäistä kertaa tehdään verenpainemittaus jokaiselle vilvoitteluretkelle osallistujalle. Kolmannen vilvoitteluretken jälkeen verenpainemittaus toistetaan ja kirjataan mittauksen tulokset.
Miten päädyit ympäristökasvattajaksi? Millainen on tärkeä oivalluksesi? Mistä et työssäsi luopuisi? – LYKE-verkostoon kuuluva, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastussa toimiva Jaana Hiltunen vastaa.
Lähtekää retkelle tutustumaan lähiympäristön rakennuksiin ja tutkikaa rakennusten geometrisiä muotoja!
- 1
- 2
- 3
- Seuraava »