HAKUTULOS
Lyke-verkoston ihmisiä
LYKE-verkoston suunnittelija Maija Ihantola löysi ympäristökysymykset kiinnostuttuaan kasveista. Unelmat toteutuvat hänen mielestään vain jakamalla niitä, ja nyt hän kertoo, mikä hänelle on tässä hetkessä erityisen innostavaa.
Merensaaressa työskennellessään Marianne Aalto lumoutuu kallion geologisista arvoituksista. Ympäristökasvatuksen menetelmiksi ja välineiksi ei hänen mielestään tarvita mitään ihmeellistä, mutta yksi työkalu kuitenkin on, josta hän ei kesällä luopuisi.
Jaa erilaisia kuvia vesieliöistä ja pyydä rakentamaan eliö rannalta löytyvistä asioista. Vanhempien lasten kanssa voi kiinnittää huomiota eliöiden tuntomerkkeihin ja pyrkiä rakentamaan eliöt mahdollisimman tunnistettaviksi.
”Työssäni haaveilen, että me kaikki oppisimme arvostamaan luontoa itseisarvona, mikä tuottaa jo itsessään hyvinvointivaikutuksia ihmiskeholle ja -mielelle.”
Jalkojenvilvoitteluretken voi liittää koulussa vaikka biologian Ihmisen biologia -jaksoon tai terveystiedon tunteihin, jolloin ennen ensimmäistä kertaa tehdään verenpainemittaus jokaiselle vilvoitteluretkelle osallistujalle. Kolmannen vilvoitteluretken jälkeen verenpainemittaus toistetaan ja kirjataan mittauksen tulokset.
Miten päädyit ympäristökasvattajaksi? Millainen on tärkeä oivalluksesi? Mistä et työssäsi luopuisi? – LYKE-verkostoon kuuluva, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu Lastussa toimiva Jaana Hiltunen vastaa.
Lähtekää retkelle tutustumaan lähiympäristön rakennuksiin ja tutkikaa rakennusten geometrisiä muotoja!
”Mikään ei muutu, eikä uusia oivalluksia synny, jos ei ole aikaa vain olla rauhassa luonnossa ja ajatella.”
Lotan vinkin avulla pääset lasten kanssa jääkauden jäljille. Hiekkalaatikon ollessa lumen peittämä Jalkarannan esikoululaiset toteuttivat supan sisätiloissa.
Tero Kirjosalo työskentelee Korkeasaaressa ympäristökasvattajana. Hänen vastuulleen kuuluvat koululaisten ympäristökasvatus eli luontokoulupäivät Korkeasaaren luontokoulu Arkissa, koululaistapahtumat ja -ohjelmat, omatoimimateriaalien kehittäminen sekä lasten kesäleirien suunnittelu ja ohjaaminen.
- 1
- 2
- 3
- Seuraava »