Kim Suomalainen: En ikinä luopuisi kalastajanhatusta!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kim Suomalainen on toiminut luontokouluopettajana Jyväskylän luontokoulussa vuodesta 2002 saakka. Luontokouluopettajana hänen tehtävänään on mahdollistaa koululuokan turvallinen, elämyksellinen, toiminnallinen ja mieliinpainuva luontokoulupäivä yhdessä luokanopettajan tai -ohjaajan kanssa. Jyväskylän luontokoululla ei ole omaa toimitilaa, vaan se toimii kiertävänä.

Luontokoulu liikuttaa Jyväskylän kaupungin kaikkien 34 koulun oppilaita koulujen omassa lähiympäristössä. Kim Suomalaisen työparina toimii Kimmo Koittola; kaksi luontokouluopettajaa voivat tarvittaessa jakaa luokan pienempiin porukoihin.


Siihen, että ryhdyin ympäristökasvattajaksi, on eniten vaikuttanut…

… sattuma! Olin kuulemma ennen luontokouluopettajaksi ryhtymistäni kommentoinut ulkona oppimisen koulutuksessa, että mahtavia ideoita, mutta näitä ei yksittäinen luokanopettaja voi toteuttaa oman luokkansa kanssa ilman asiantuntevaa toista aikuista, luontokoulun opettajaa… Parin vuoden päästä minulle tarjottiin mahdollisuutta ryhtyä luontokouluopettajaksi Jyväskylän maalaiskunnan luontokouluun (Jyväskylän luontokoulun edeltäjä).

Kieltäydyin aluksi tehtävästä, koska en uskonut pystyväni hallitsemaan haasteellista toimea, mutta vuoden 2002 elokuussa huomasin olevani Jyväskylän maalaiskunnan luontokoulun ensimmäinen luontokouluopettaja.

Parasta työssäni on…

… oppilaiden palaute. Olen useita kertoja kuullut oppilaiden kertovan retkiemme jälkeen, että tämä päivä on ollut kaikista paras koulupäivä ikinä! Lisäksi vesistöt ja niiden elinvoimaisuus ovat minulle on elämäntehtävä, sillä olen syntynyt ja kasvanut vesistöjen rannalla.

Jyväskylän luontokoulun ohjelmissa on paljon vesillä liikkumisen turvallisuutta kaikkina vuodenaikoina. Olemme kahdenkymmenen vuoden aikana kouluttaneet noin 20 000 oppilasta vesiturvallisuuden ja inkkarikanoottimelonnan alkeisiin.

Minulle tärkeä ympäristökasvatukseen liittyvä oivallus on…

… se lupaus, minkä tein ehkä ensimmäisenä tai toisena luontokouluopettajavuotenani: ”Teetpä mitä tahansa luontokoulutoimintaa oppilaiden kanssa, pyri miettimään, miten tämä edistää asiakkaiden luontosuhdetta!”

En ikinä luopuisi työssäni…

… kalastajanhatustani! Se suojaa tuulelta, tuiskulta, sateelta ja liialta auringon paisteelta.

Viime aikoina olen innostunut…

… siitä, miten saisimme Jyväskylän luontokoulun organisaation piiriin varhaiskasvatuksen siten, että meillä olisi myös varhaiskasvattaja luontokoulun nimen alla toimijana.

Työssäni haaveilen, että…

… me kaikki oppisimme arvostamaan luontoa itseisarvona, mikä tuottaa jo itsessään hyvinvointivaikutuksia ihmiskeholle ja -mielelle.


Haastattelu: Kati Vähä-Jaakkola

Julkaistu juttusarjassa:
Artikkelin aiheet:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.