Huuhtele huolesi rannalla!

kati-lyke-vinkki3-2019

Jalkojenvilvoitteluretken voi liittää koulussa vaikka biologian Ihmisen biologia -jaksoon tai terveystiedon tunteihin, jolloin ennen ensimmäistä kertaa tehdään verenpainemittaus jokaiselle vilvoitteluretkelle osallistujalle. Kolmannen vilvoitteluretken jälkeen verenpainemittaus toistetaan ja mittauksen tulokset kirjataan.

1. Ota kotoa mukaasi pyyhe, istuinalunen, joitain hyviä vihanneksia tai hedelmiä pieneen rasiaan, kynä sekä pieni tukeva pahvipalanen.

2. Mene läheiseen rantaan ja etsi sieltä rauhaisa kivi tai sellainen kohta, jossa voit riisua kengät ja sukat jalastasi.

3. Istuudu alustallesi ja laske varpaasi ja jalkateräsi hitaasti veteen.

4. Nauti veden virkistävästä vaikutuksesta veden lämpötilan mukaisesti minuutti tai viisi minuuttia.

5. Veden vilvoitellessa jalkojasi sulje silmäsi ja mieti yksi asia, joka saa sinut hyvälle tuulelle.

6. Nosta jalat vedestä ja kuivaa pyyhkeeseen. Voit laittaa sukat ja kengät jalkaasi tai jatkaa matkaasi paljain jaloin!

7. Kirjoita pahvillesi se asia, joka nyt (harjoituksen jälkeen) tulee mieleesi.

8. Toista tämä jalkojen vilvoitteluhetki kolme kertaa esimerkiksi viikon välein.

9. Vilvoitteluretkien jälkeen keskustellaan ja jaetaan kokemuksia vilvoitteluretken osallistujien kesken.


Vinkki: Kim Suomalainen

Julkaistu juttusarjassa:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3