HAKUTULOS
Luonnon monimuotoisuus
Ritva Kovalaisen ja Sanni Sepon taiteellinen ja tutkimuksellinen työ metsäaiheiden parissa huipentuu Suomea kiertävässä näyttelyssä. Pohjoistuulen metsä -näyttely on esillä Pohjanmaan museossa, Vaasassa huhtikuulle asti. Sen jälkeen näyttely siirtyy Luomukseen, Helsinkiin. Samalla Pohjoistuulen metsä on päätösteos taiteilijoiden trilogialle. Heidän tavoitteensa on, että ihmiset ymmärtäisivät laajemmin metsäkysymyksen, joka koskettaa paitsi ihmistä myös kaikkia noin viittätuhatta lajia luonnontilaisissa metsissä.
Yyteri on monille tuttu paikka etenkin uimarantana ja virkistyskohteena. Se on kuitenkin paljon muutakin – koti tai ruokailupaikka mielenkiintoisille eliölajeille. Dyynit ovat syntyneet lähes 10 000 vuotta sitten viimeisimmän jääkauden jälkeen ja maankohoamisen myötä. Uusi ainutlaatuinen Yyteri -näyttely kertoo dyyniluonnon haavoittuvuudesta ja avaa matkailijoiden mieliä suojelun tärkeydelle. Dyyniluontoa suojellaan ja ennallistetaan, ja koululaiset ovat osallistuneet rantavehnän istuttamiseen.
Örön saarella pidetään huhtikuussa kansainvälinen ennallistamisleiri, johon osallistuu nuoria ja nuorten parissa työskenteleviä muun muassa Suomesta, Slovakiasta, Alankomaista ja Kreikasta. Saaristomeren kansallispuistoon kuuluvan saaren korvaamattoman arvokkaissa paahdeympäristöissä esiintyy useita harvinaisia kasveja ja hyönteisiä. Tavoitteena on, että ympäristökasvatuksen menetelmin parannetaan tietämystä luonnon ennallistamisesta ja sen merkityksestä kamppailussa luontokatoa ja ilmastokriisiä vastaan.
Lasten ja nuorten ympäristöjärjestö Luontoliitto on saanut tehtäväkseen suojella Getskärin saaren ainutlaatuista luontoa ja lisätä saaren avulla yleistä ympäristötietoutta. Saari on paikka, jossa opitaan luonnosta luonnon keskellä. Siellä tutustutaan monimuotoiseen luontoon, nähdään omin silmin luonnonsuojelun merkitys ja tehdään konkreettisia tekoja luonnon puolesta.
Luontoliiton Haamu-hankkeessa (Haavoittuva monimuotoisuus – ilmastonmuutos ja luontokato) kehitetään nuorille suunnattua kasvatusmateriaalia ja uusi kouluvierailukonsepti ilmastonmuutoksen ja luontokadon välisestä suhteesta. Luontoliiton kouluyhteistyövastaava Sofia Kaipainen kertoo hankkeen taustasta ja tavoitteista.
Lajikirjostamme lähes puolet on hyönteisiä, jotka ovat korvaamattoman tärkeitä ravintoketjussa ja ekosysteemien toiminnassa. Suomesta on löydetty viime aikoina uusia hyönteislajeja. Samalla hyönteisiä joutuu kuitenkin uhanalaisten lajien Punaiseen Kirjaan. Maailman pitää olla luontopositiivinen vuoteen 2030 mennessä. Tärkeät sanat ovatkin: Pysäytä ja käännä suunta!
Halaan Stansvikin kilpikaarnamäntyjä ja isoja lehmuksia Puunhalausviikolla. Kenties halaan viimeisen kerran – Helsingin kaupunki on kaavoittanut vanhan kalliometsän asuntorakentamiselle. Stansvikin suojelemisen puolesta ovat asukkaat ja muut metsän ystävät taistelleet yli 20 vuotta. Tästä ja muista traagisista kaupunkirakentamisen metsäkiistoista kerrotaan lokakuussa 2022 ilmestyvässä kirjassa Huuto kaupunkiluonnon puolesta.
Kasvatustieteen opiskelijat Minna Sundman ja Salla Tyyskä järjestivät ympäristökasvatuskokeilun Mahnalan Ympäristökoululla Hämeenkyrössä. Tavoitteena oli lisätä nelosluokkalaisten tietoa luonnon monimuotoisuuden vaalimisesta, tuoda heidän tietotaitoaan käytäntöön ja tukea näin heidän toimijuuttaan.
Erilaiset mobiilisovellukset helpottavat lajintuntemuksen oppimista ja parhaimmillaan avaavat luonnossa liikkujalle kokonaan uusia lajiryhmiä tutustuttavaksi. Tekoäly tarvitsee kuitenkin ihmisen kriittistä tulkintaa avukseen. Kerron tässä artikkelissa kolmesta erilaisesta kokeilemastani sovelluksesta.
Milla Tuormaa avaa kirjoituksessaan lähimetsän merkitystä lasten ja muiden kaupunkilaisten sekä luontokoulutoiminnan näkökulmasta. ”Kaupunkilaislapsille on tärkeää saada tuntuma metsään päiväkodissa ja koulussa. Hienointa on, jos päiväkodin tai koulun lähietäisyydeltä löytyy metsä, jonne voi tuntien lomassa palata. Siellä koetut retket luovat tasa-arvoista pohjaa. Kaikilla ei ole perheen kanssa mahdollisuutta tai taitoa retkeillä ulkoilualueilla kauempana. Koulun ja päiväkodin retket innostavat lasta palaamaan lähimetsään myös vapaa-ajalla kavereiden tai läheisten aikuisten kanssa.”
- 1
- 2
- 3
- Seuraava »