Ilo kasvaa ulkona – kasvutarinoita luonnosta

virpi-pääkuva-3-2019

Jokaisen ulkona toimivan kasvattajan tai opettajan ulkotoiminnan juuret ovat jossain. Ne voivat juontaa syvällekin omiin lapsuuden luontokokemuksiin. Kaikilla on omanlaisensa tarina kerrottavanaan. Suomen ympäristöopisto Syklin ja Suomen Ladun kolmevuotisessa yhteishankkeessa toivotaan syntyvän ja hyödynnettävän jo olemassa olevia kasvutarinoita. Näiden kokemusten avulla pyritään lisäämään ja tukemaan valtakunnallisesti lähiluonnon käyttämistä niin varhaiskasvatuksen kuin esi- ja alkuopetuksenkin arjessa.

Muistan vuosien takaa sen hetken, kun opetin ensimmäistä kouluryhmääni ulkona. Kyseessä oli alakoululaisten luontokerho. Koska tilanne oli minulle uusi, ei minulla ollut vielä luontaista tapaa toimia metsässä. Ilokseni huomasin kuitenkin pian lasten viihtyvän. Yllätyin, kuinka helpolta lopulta tuntui tarjota lapsille elämyksiä ja kokemuksia. Lähtökohtana olivat monet oman lapsuuteni leikit ja toiminnot, kuten suurennuslasilla tutkiminen ja eväiden syönti.

”Lapseni kokee olevansa osa ryhmää ensimmäistä kertaa elämässään”, toteaa eräs vanhempi.

Viikoittain ulkona oppimista

Pikkuhiljaa minussa kypsyi halu tehdä asioita samalla tavalla myös lasten koulupäivän aikana. Ympäristökasvattajan opintojeni myötä aloitin säännöllisen ulkona opettamisen. Ensimmäisellä ulkotunnillani luokanopettaja oli silminnähden jännittynyt oppilaiden ollessa levottomia uuden toimintatavan äärellä. Valoin häneen uskoa, että rutiinien myötä tilanne helpottaa. Lopulta olimme ulkona yhdessä viikoittain kaksi vuotta.

Opettelimme planeetat juoksemalla pihakuusten ympäri, kertolaskut suksihipalla koulun pihametsässä ja kasvien tunnistamista lähimetsässä. Olimme tärkeässä roolissa antamalla mallia ulkona toimimisesta muille ryhmille.

Halusin kuitenkin nähdä vielä enemmän luonnon vaikutusta eri ikäisiin lapsiin ja syventää omaa osaamistani sen parissa. Aloitin työt esi- ja alkuopetusikäisistä lapsista koostuvan iltapäivätoiminnan ryhmässä. Otimme tavoitteeksi saavuttaa Suomen Ladun myöntämän Luonnossa kotonaan -sertifikaatin ja sen saavutimme. Sertifikaatti antoi työlle raamit ja auttoi ponnistelemaan yhteisen tavoitteen eteen.

Vuosien myötä kiinnostus ulkona oppimista ja toimimista kohtaan kasvoi. Lopulta huomasin tekeväni töitä lähes kokonaan ulkona, aamupäivät eri kouluilla ulko-opettajana ja iltapäivät ryhmäni kanssa metsässä.   

”En ole ikinä nähnyt näitä lehtiä näin”, toteaa eräs oppilas kerätessään äidilleen syksyn kauneimmat lehdet.

Mutta lähteekö lapsi aina innolla metsään?

Aina lähtökohtaista innostusta ei löydy, vaan siirtymätilanteissa jokin muu asia kiehtoo enemmän. Näissä tilanteissa tarvitaan kasvattajan sitoutuneisuutta, sillä metsässä harvoin tilanne jatkuu samana.

Joskus on hyvä kysyä, onko metsässä jotain, mikä lasta mietityttää tai jopa pelottaa. On hyvä tiedostaa lapsen aiemmat metsään liittyvät kokemukset ja kuulopuheet. Säännöllinen metsässä toimiminen helpottaa sinne lähtöä ja siellä työskentelyä.

Oppivatko lapset metsässä?

Opettelimme aamupäivisin ainekohtaisten sisältöjen, planeettojen ja kertolaskujen lisäksi elämässä muuten tarvittavia taitoja, kuten yhdessä toimimista. Iltapäivällä lapset opettelivat kiipeämään puun alaoksille, hyppimään taitavasti kiveltä toiselle ja aloittamaan leikit pelkillä luonnonmateriaaleilla. Päivän saldona oli kokonaisuudessaan kyky havainnoida, päätellä, tutkia ja pohtia sekä luoda omaa luontosuhdetta ja liikunnallista elämäntapaa.


 

Teksti: Virpi Jussila. Kirjoittaja on Ilo kasvaa ulkona – luontoliikunta osaksi toimintakulttuuria hankkeen projektipäällikkö, biologi ja ympäristökasvattaja Suomen ympäristöopisto Syklissä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa hankkeessa pyritään lisäämään lähiluonnon käyttämistä liikunta-, opetus- ja luontokohteena niin varhaiskasvatuksessa kuin esi- ja alkuopetuksessakin.

Kuvat: Tim Schramm ja Virpi Jussila

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan

Julkaistu juttusarjassa:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi
Lintulahdenkatu 10, 5. krs

00500 Helsinki

+358 9 4541 8151
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3