GEO-oppimisympäristö yhdistävänä tekijänä
Anni-Maaria Leppäsen ja Sade Marilan Silmä-teos kannustaa havainnoimaan maisemaa Vaarinnevankeitaalla. Kuva: Laura Koivumäki.
Teksti: Terttu Hermansson, Tomi Kuusimäki ja Piia Orava
Alussa oli vuoristo, sitten suomaa – ja lopulta GEO-oppimisympäristö. Pohjois-Satakunnan GEO-oppimisympäristö tarjoaa luontokokemuksia ja monipuolisen oppimiskeskuksen ympäristökasvatukseen, myös valtakunnallisesti. Nyt oppimisympäristö on saanut tuoreen ympäristökasvatussuunnitelman, ja erilaisia työpajoja on testattu kohderyhmien kanssa.
Lauhanvuori – Hämeenkangas Geopark viitekehyksenä ympäristökasvatussuunnitelmassa
GEO-oppimisympäristö kattaa Lauhanvuori – Hämeenkangas UNESCO Global Geopark -alueen Pohjois-Satakunnan osalta. Geopark on oppimisalusta kaikille alueen kouluille geokohteiden, luonto- ja kulttuurikohteiden sekä kansainvälisten verkostojen kautta avautuvina mahdollisuuksina. Geoparkien odotetaan edistävän YK:n kestävän kehityksen päämäärien toteutumista, joten kestävän kehityksen tavoitteet ovat läpileikkaavana teemana myös alueelle tehdyssä ympäristökasvatussuunnitelmassa.
Ympäristökasvatussuunnitelma on laadittu Pohjois-Satakunnan kaikenikäisille oppijoille varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin. Keskeisenä veturina ympäristökasvatuksen toteutuksessa sekä oppimis-, kehittämis- ja tutkimuspalveluja tarjoavana tahona on GEO-oppimiskeskus, joka toimii Honkajoen lukion vetovastuulla. Keväällä 2024 työhön tuli mukaan myös Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään Taidekoulu.
Oppimiskokemuksia maastossa
Kestävään elämään liittyvät oppimiskokemukset voidaan toteuttaa parhaimmillaan maastossa Geoparkin kohteissa tai hyödyntäen kohteista löytyvää tietoa sekä kansainvälistä vertailutietoa ja kokemuksia oppimisprojekteissa. Keskeistä on oman ympäristön ja sen tilaan ja riskeihin liittyvien ilmiöiden ymmärtäminen ja aidot kokemukset. Lisäksi kokemukset ja oppimistulokset kasvattavat opiskelijoiden työllistymismahdollisuuksia jatkossa.
Geopark-verkostossa on pelkästään Euroopassa lähes sata UNESCO Global Geoparkia, joissa tehdään mittavaa työtä kestävän kehityksen päämäärien edistämiseksi ja kehitetään niihin liittyviä ympäristökasvatusohjelmia. Joitakin malleja on jo esitelty Pohjois-Satakunnan opettajille ja oppilaille. Geopark-alueet ovat loputon resurssi omalla alueella hyödynnettäväksi ja ainutlaatuisten oppimiskokemusten saavuttamiseksi kansainvälisen yhteistyön kautta. Vastaavasti Pohjois-Satakunnassa kehitettäviä malleja kelpaa esitellä muualla.
GEO-oppimisympäristö osana kuvataiteen ammattikorkeakoulun opetusta
GEO-oppimisympäristön ajattelua on viety myös osaksi Satakunnan ammattikorkeakoulun Kankaanpään Taidekoulun kampuksen pedagogiaa. Kuvataiteilijan uuden työn koulutusmallissa kestävä kehitys on tunnistettu oppimista läpileikkaavaksi teemaksi.
Hyvänä kuvataiteenkin ohjaavana materiaalina on ollut ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry:n ohjelma kestävästä, vastuullisesta ja hiilineutraalista ammattikorkeakoulusta vuoteen 2030 mennessä.
SAMK Kankaanpään Taidekoulun kampuksen opetussuunnitelmassa kestävä kehitys on viety opintojaksotasolle, jonka arviointikriteereissä nostetaan esiin vastuullisuuden ja kestävän kehityksen osaaminen.
Arjessa ympäristökasvatukselliset elementit ovat läsnä, koska opiskelijoiden työelämäkumppaneina toimivat GEO-oppimisympäristö sekä Lauhanvuori-Hämeenkangas Geopark. Kuvataiteen opintojaksoilla hyödynnetään laajasti myös luonnonmateriaaleja.
Konkreettisina yhteistöinä GEO-oppimisympäristön kanssa kuvataiteen opiskelijat ovat toteuttaneet muun muassa erilaisia työpajoja. Opiskelijat rakensivat esimerkiksi taiteen ja luonnon yhdistävän kohtaamispaikan nuorille ja tuottivat luonnon monimuotoisuutta painottavia lisätyn ja virtuaalitodellisuuden sisältöjä. Lisäksi työpajoissa luotiin eri luontotyyppejä kuvaavia pienoismalleja ja dioraamoja sekä luontopolku, jonka varrella taide toimii opastavana elementtinä.
Hörhiäishotellityöpajassa taide ja pörriäiset pääosassa
GEO-oppimisympäristön ja SAMK Kankaanpään Taidekoulun yhteistyönä toteutettiin luonnon monimuotoisuutta ja pölyttäjien roolia esiin nostava Hörhiäishotellityöpaja, jonka osallistujat olivat Kankaanpään Yhteislyseon ja SAMKin kuvataideopiskelijoita.
Kolmipäiväinen työpaja sisälsi miniluentoja kuvataiteilijan näkökulmasta: miten kuvataiteilija voi nostaa esiin omassa taiteessaan muun muassa luonnon monimuotoisuuden ja miten eri taiteilijat ovat käsitelleet taiteessaan luontoa? Muita miniluennon aiheita olivat pölyttäjien elinympäristöjen kriteerit ja sosiaalisen median hyödyntäminen osana Hörhiäishotellityöpajaa.
Pörriäishotellien rakentamisen tärkeänä ohjeena oli, että niiden piti olla maatuvista materiaaleista tehtyjä. Käytetty materiaali oli paikallisen rakennustuoteteollisuuden sivuvirroista kerättyä. Luonnonmateriaaleja hyödynnettiin myös hotellien rakentamisessa.
Hörhiäishotellityöpaja päättyi yhteistyössä Kankaanpään kaupungin kanssa toteutettavaan viestintäosioon, jossa pörriäishotellit sijoitettiin kaupunkimiljööseen. Kartan avulla innostettiin lapsiperheitä löytämään pörriäishotellit. Pörriäishotellien yhteyteen oli laadittu hotellin rakennusohjeet, ja osallistujia innostettiin rakentamaan pörriäishotelli omaan lähiympäristöön.
Ympäristökasvatussuunnitelma on luettavissa kokonaisuudessaan Pohjois-Satakunta vihreän siirtymän aalloilla -hankkeen verkkosivulla. Ympäristökasvatussuunnitelma laadittiin osana hanketta, jota rahoittaa EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).
Tietoa GEO-oppimisympäristöstä
Tietoa Lauhanvuori – Hämeenkangas UNESCO Global Geopark -alueesta