Lasten näkemyksiä kaupunkiluonnosta

taivas-rajattu3

Teksti: Riikka Puhakka ja Ilkka Väänänen


”Luonnossa ei tarvitse aina olla jonkun kanssa. Voit lähteä myös ulos yksin. Se voi olla rauhoittavaa ja mukavaa. Jos haluaisit joskus mennä rauhoittumaan kun olet vihainen ja suuttunut, kannattaa mennä yksin ulos rauhoittamaan.”

Näin kirjoitti neljäsluokkalainen lapsi, kun tarkastelimme 3.–6.-luokkalaisten lahtelaisten näkemyksiä luonnosta. Aineistona käytimme Euroopan ympäristöpääkaupunkivuonna 2021 järjestetyn kirjoituskilpailun tekstejä (n=38), joiden aiheena oli Luonnossa Lahdessa. Vaikka tuloksia ei voi yleistää koskemaan laajemmin lahtelaisia tai muiden kaupunkien lapsia, kirjoitukset osoittavat, kuinka monipuolisena ja runsaasti mahdollisuuksia tarjoavana kaupunkiluonto voi näyttäytyä lasten silmin.

Lähiluonto osana arkea

”Harvassa kaupungissa luonto on niin lähellä, kuin se on Lahdessa. Luonto tarjoaa monenlaisia mahdollisuuksia liikkua Lahden alueella vuodenajasta riippumatta.”

Lapset kuvasivat kotikaupunkinsa luonnon rikkaana ja monipuolisena ympäristönä. Kirjoitusten perusteella luonto on osa lasten jokapäiväistä arkea. Kodin läheltä löytyy luontoa eikä luontokokemuksia saadakseen tarvitse lähteä pois kaupungista.

Kirjoituksissa nimettiin kymmeniä paikkoja Lahdesta, erityisesti vesistökohteita. Paikkaa nimeämättä lapset kuvailivat eniten metsää, mutta mainitsivat myös erilaisia ympäristöjä rannoista ja järvistä kallioihin, kukkuloihin, suppiin ja soihin.

Kirjoitukset osoittivat lasten kokevan kaupunkiluontoa monipuolisesti eri aistein. Visuaalisten elämysten lisäksi tärkeitä olivat luonnon äänet, tuoksut ja tuntemukset, kuten linnun laulu, kesän tuoksu tai auringonpaiste. Lapset näkivät eläimet tärkeäksi osaksi luontoa.

Kaupunkiluonto tarjoaa mahdollisuuksia monipuoliseen harrastamiseen eri vuodenaikoina: kirjoituksissa mainittiin kymmeniä aktiviteetteja. Useimmiten lapset kuvailivat tavanomaisia ulkoiluharrastuksia. Kirjoituksissa kuvattiin myös passiivista luonnossa oleskelua, kuten eväiden syömistä tai lepäämistä. Luontoympäristöt näyttivät olevan joillekin lapsille tärkeitä yksinolon paikkoja, vaikka useimmiten aikaa vietettiin perheenjäsenten tai ystävien kanssa.

Kuvaan on poimittu lasten kirjoituksista erilaisia sanoja, kuten kävely, veneily, ihastelu. Kirjainten koko havainnollistaa aktiviteettien esiintyvyyttä lasten kirjoituksissa. Esimerkiksi eväiden syönti ja retkeily ovat suurella koolla. Esimerkiksi muistelu ja melonta ovat pienellä koolla.

Lasten kirjoitusten luontoaktiviteetit. Kirjasinkoko havainnollistaa aktiviteettien esiintyvyyttä kirjoituksissa. (WordArtTM)

Myönteisiä luontokokemuksia

”On niin kaunista, että seisahdun katselemaan keveitä lumihiutaleita, jotka leijailevat kasvojeni edestä. Lahden luonto on parasta, mitä voin katsella päivittäin. Minun maisemaani.”

Lapset kuvailivat kaupungin luontoympäristöä kymmenin myönteisin adjektiivein: luonto mainittiin muun muassa kauniiksi, rauhalliseksi, hiljaiseksi, hienoksi, vehreäksi, puhtaaksi ja roskattomaksi.

Joissakin kirjoituksissa kerrottiin myönteisistä tuntemuksista, joita luonto saa aikaan. Luonnon kuvailtiin rauhoittavan, tuovan hyvän ja iloisen mielen tai tyytyväisen ja kiitollisen olon. Toisaalta luonnossa voi tapahtua yllättäviä asioita: voi vaikkapa eksyä tai myrsky kaataa puun.

Lapset myös tiedostavat, että ympäristön tilasta on pidettävä huolta. Kirjoituksissa kuvailtiin erilaisia ihmisen toiminnasta luonnolle aiheutuvia uhkia, kuten roskaamista, ilmastonmuutosta sekä vesien tai metsien pilaantumista.

Tukea lasten luontoyhteydelle

Kirjoitusten perusteella voidaan korostaa lähiluonnon säilyttämisen ja sen saavutettavuuden tärkeyttä kaupungeissa. Lapsilla ja vanhuksilla on usein muita heikommat mahdollisuudet kulkea kaukaisempiin luontokohteisiin, joten asuinalueilla on tärkeää säilyttää erilaisia luontoympäristöjä. Lasten yhteyttä luontoon tulisi kodin lisäksi tukea päiväkodissa, koulussa ja harrastustoiminnassa. Näin luontosuhde rakentuu osana lasten arkea.

Tutkimusten mukaan luonto vaikuttaa myönteisesti niin henkiseen hyvinvointiimme kuin fyysiseen terveyteemme. Varhaiset luontokokemukset luovat pohjan aikuisiän luontoyhteydelle, ympäristövastuullisuudelle ja hyvinvoinnin kokemiselle.


Kuvat: Riikka Puhakka ja WordArtTM.


Teksti perustuu seuraavaan artikkeliin:

Puhakka, R. & Väänänen, I. (2021). Luonnossa Lahdessa – ympäristöpääkaupunkivuoden kirjoituskilpailun tekstejä lapsilta. Teoksessa Andersson, H., Jouttimäki, S. & Oijala, M. (toim.). Yksi luonto – yhteinen ympäristömme, 104–115. Päijät-Hämeen tutkimusseura, Lahti.

 

Artikkelin kirjoittaja Riikka Puhakka henkilökuvassa ulkona.

Riikka Puhakka työskentelee akatemiatutkijana NATUREWELL-hankkeessa Helsingin yliopistossa Lahden yliopistokampuksella.

Henkilökuva Ilkka Väänäsestä

Ilkka Väänänen työskentelee erikoistutkijana LAB-ammattikorkeakoulussa Hyvinvointia elinympäristöstä, liikkumisesta ja matkailusta -kasvualustalla.


Takaisin verkkolehden etusivulle

Julkaistu juttusarjassa:
Artikkelin aiheet:
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.