Ulkoluokkapäivä innostaa lähtemään yhdessä ulos – hyvästä syystä
FEE Suomen koordinoimaa kansainvälistä Ulkoluokkapäivä-kampanjaa vietetään tänä vuonna 17. toukokuuta, yhdessä Suomen lasten metsäretkipäivän kanssa. Iso-Britanniasta lähtöisin oleva kampanja pyrkii edistämään lasten ja nuorten ulkona oppimista sekä leikkiä kouluissa ja päiväkodeissa ympäri maailmaa.
Ulko-opetuksen ja ulkona tapahtuvan leikin edut ovat moninaiset paitsi oppimisen hyötyjen myös lasten, nuorten ja opettajien hyvinvoinnin kannalta. Alati lisääntyvä tutkimustieto luonnon hyvinvointivaikutuksista on osoittanut, että luonnonympäristö elvyttää, virkistää ja voimaannuttaa.
Ukona olemisen ja liikkumisen hyödyt
Erityisesti paljolti sisätiloissa vietettyjen koulupäivien lomassa ulkoilu tukee oppilaiden keskittymistä ja jaksamista sekä opettajien hyvinvointia. Luonnonympäristössä liikkumisen ja oleskelun on todettu edistävän fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia. Vastustuskyky vahvistuu, kun altistuu luonnonympäristön mikrobikannalle, verenpaine laskee, huolet unohtuvat ainakin hetkeksi ja usein ulos tulee lähdettyä yhdessä.
Tutkimusten mukaan liikunnan hyödyt ovat erityisesti psyykkisen hyvinvoinnin suhteen syvemmät luonnonympäristössä kuin liikkuessa rakennetussa ympäristössä. Luonnonympäristö myös kannustaa liikkumaan monipuolisesti.
Luonnonympäristön elvyttävät vaikutukset ovat vahvimmat silloin kun lähellä sijaitsee riittävän isoja luontoalueita. Välittömien positiivisten hyvinvointivaikutusten, esimerkiksi stressitason laskun aikaansaamiseksi, riittää pienempikin viheralue, jos kasvillisuus luo rakennetusta kaupunkiympäristöstä erillisen tilan tunnun. Sopiva etäisyys viheralueelle on yllättävän pieni: säännöllisen käytön vaatimaksi etäisyydeksi on todettu muutama sata metriä.
Viheralueiden käytön ja suunnittelun yhteys
Monien koulujen ja päiväkotien läheisyydessä on ulkoiluun sopivia viheralueita, mutta aina se ei ole itsestäänselvyys. Mitä aktiivisemmin koulut ja päiväkodit käyttävät lähiympäristönsä viheralueita, sitä todennäköisemmin ne otetaan huomioon alueiden suunnittelussa.
Ulkoluokkapäivän tavoitteena on tuoda ulkona liikkuminen ja leikkiminen osaksi päiväkotien ja koulujen arkea juuri siksi, että luonnonympäristöt tukevat lasten ja nuorten tervettä kehitystä – unohtamatta kasvattajien hyvinvointia. Meillä Suomessa päiväkodeissa ja kouluissa ulkoillaankin päivittäin vähintään välituntien muodossa pihalla, mutta voisiko ulkoilua luonnonympäristössä olla vielä enemmän? Tai voisivatko koulujen ja päiväkotien pihat olla vihreämpiä?
Ilmoita oma ryhmäsi tai luokkasi mukaan Ulkoluokkapäivään ja lähtekää yhdessä ulos!
Teksti: Pihla Salminen
Kuvat: FEE Suomi / Daghem Lyckobo
Lähteet
Tourula, Marjo ja Arja Rautio (2014). Terveyttä luonnosta. Thule-instituutti, Oulun yliopisto, Metsähallitus ja Oulun seutu.
LUKE (2016). Luonnon hyvinvointivaikutukset.