Lasten Luontolähde -hanke tukee luontokasvattajia

2875ec19-9a83-4f86-a54f-abd8984754ba
Teksti: Taina Laaksoharju

Luonto ei ole pelkkä paikka – se on turva, ilo ja voimavara, jota jokainen lapsi tarvitsee. Miten aikuisen tulisi toimia, jotta lapselle syntyisi hyvinvointia tukeva, läheinen luontosuhde – sellainen, joka kantaa läpi elämän ja näkyy myös vastuullisena luontoon suhtautumisena?


Mikä olisi tärkein neuvo, jonka sinä antaisit nuorelle ympäristökasvattajalle? Entä mikä on tärkein oppi, jonka olet itse saanut ohjatessasi lapsia luonnossa? Lasten Luontolähde -hanke etsii, kerää, testaa ja kehittää yhdessä parhaita käytäntöjä, jotta jokaisella lapsella olisi mahdollisuus luoda omanlainen, merkityksellinen suhde luontoon.

Luontokasvattajakin tarvitsee tukea

Pro Lapinlahti mielenterveysseuran Lasten Luontolähde -hankkeen visiona on, että jokaisella kaupunkilaislapsella ja -nuorella on läheinen ja hyvinvointia tukeva luontosuhde. Siinä missä maaseudulla lapsi voi yhä luoda suhdettaan luontoon melko omatoimisesti, kaupungissa se ei tapahdu itsestään. Lähiluontoon pääsy ja luonnossa viipyminen vaativat usein aikuisen aktiivista läsnäoloa ja tukea.

Vision toteutuminen edellyttääkin, että aikuisilla on hyvät valmiudet, tiedot ja taidot lähteä rohkeasti lasten kanssa lähiluontoon. Siksi haluamme tarjota ympäristökasvattajille ja muille lasten kanssa toimiville aikuisille konkreettista apua, materiaalia ja vertaistukea. Rakennamme yhdessä sisältöjä, menetelmiä ja toimintamalleja, jotka rohkaisevat lähtemään lasten kanssa luontoon – erityisesti kaupunkiympäristössä.

Mitä kasvattajat toivovat?

Hankkeen alkukartoituksessa kysyimme kasvattajilta, millaista tukea ja tietoa he kaipaavat. Monet kaipasivat yhteisöllisyyttä ja yhteistä ideoiden pallottelua ja jakamista. Tässä muutama esimerkki:

”Miten houkutella mukaan ne lapset, joita luonto ei tunnu kiinnostavan?”

”Kuinka toteuttaa tuokioita esim. kaupungin leikkipuistoissa, koululaisten iltapäiväkerhoissa tai pikkulapsiperheiden aamupäivissä?”

”Miten hallita ryhmää luonnossa? Kokemukseni mukaan 2–3-vuotiaat hajaantuvat helposti ja karkaavat metsään.”

Me kaikki olemme luontokasvattajia

Jokainen aikuinen lapsen lähellä on osaltaan luontokasvattaja – olitpa sitten opettaja, ohjaaja, vanhempi, isovanhempi tai varhaiskasvattaja. Ei ole yhdentekevää, miten käyttäydymme luonnossa lasten kanssa. Hätäilemmekö, kiirehdimmekö, siirrämmekö pelkojamme lapseen tiedostamatta? Jaksammeko pysähtyä, ihmetellä yhdessä ja kuunnella luonnon ääniä?

Luontosuhde ei synny vain tiedosta – se kasvaa kokemuksista, kohtaamisista ja yhteisestä ihmettelystä. Millainen kasvatustyyli palvelisi luontoyhteyden kehittymistä parhaiten?

Tule mukaan kehittämään!

Syyskuussa käynnistyvät  Luontosuhteen mahdollistajat -työpajat kutsuvat sinut mukaan kehittämään omaa luontokasvattajuuttasi ja osallistumaan uuden oppaan kehitystyöhön. Pääset tutustumaan sisältöihin, antamaan palautetta ja jakamaan kokemuksiasi muiden kanssa.

Yhdessä voimme varmistaa, että kaikilla lapsilla on parempi mahdollisuus päästä luomaan omanlaisensa luontoyhteys ja löytää oma tapansa olla luonnossa. Läheinen luontosuhde antaa lapselle juuret, joista kasvaa hyvinvointia koko elämään.


Lasten Luontolähde -hanke on saanut rahoituksen Keski-Suomen ELY-keskukselta Ympäristökasvatuksen ja -valistuksen hankeavustusvaroista 2024–26.

Artikkelin kirjoittaja Taina Laaksoharju (MMT) on ympäristökasvatuksen asiantuntija ja Lasten Luontolähde -hankkeen vetäjä Pro Lapinlahti mielenterveysseuran Kaupunkiluontokeskuksessa.

Julkaistu juttusarjassa:
Artikkelin aiheet: ,
FEE Suomi

Ympäristökasvatusjärjestö
FEE Suomi ry
Lintulahdenkatu 10

00500 Helsinki

+358 45 123 8419
toimisto@feesuomi.fi
Y-tunnus 1057125-3

Tilaa uutiskirje

Saat ympäristökasvatuksen kiinnostavimmat koulutukset, tapahtumat, materiaalit ja tutkimusuutiset näppärästi sähköpostiisi!
Tietosuojaselosteemme löytyy tästä.