Ympäristökasvatuksen opiskelusta puhtia vasuun
Uusi ops ja vasu tähdentävät ulkona ja lähiluonnossa tapahtuvan kokemuksellisen opetuksen merkitystä. Lisäpätevyyttä sekä osaamisensa syventämistä luonnossa tapahtuvaan opetukseen voi hankkia kouluttautumalla ympäristökasvattajaksi. Kahden oululaisen Vihreä lippu -päiväkodin oppisopimuksella opiskelleet ympäristökasvattajat kertovat ympäristökasvatusopinnoistaan, jotka liittyvät suoraan heidän työhönsä. ”Ympäristökasvattajalla ei ehdi kivi sammaloitua!”
Erilaisia tapoja opiskella
Oulun kaupungin Palokan päiväkodissa toimii 2–5-vuotiaiden Puosujen Luonnossa kotonaan -ryhmä, jonka kaksi lastentarhanopettajaa ovat osallistuneet Syklin ympäristökasvattajan koulutukseen. Päivi valmistui ympäristökasvattajaksi kesällä 2017 ja hänen työparinsa Eija on myös aloitellut ulko-opetukseen painottuvia opintoja.
Koulutus kestää noin puolitoista vuotta, ja se on suoritettavissa työn ohessa monimuoto-opetuksena ja oppisopimuksella. Päivi innostui ympäristökasvatuksesta Luonnossa kotonaan ja Metsämörri -koulutusten myötä ja puristi opinnot kasaan runsaassa vuodessa. Tiiviin ryhmän kanssa työskentely oli mukavaa, vaikka lähipäiviä oli tiheään tahtiin ja itsenäistä työskentelyä oli paljon.
Yksityisen päiväkoti Piilometsän lastentarhanopettaja Kaisu aloitti ympäristökasvattajan opinnot kesällä 2014 ja osoitti ympäristöosaamisen vain ammattitaidon näyttöinä. Ympäristökasvattajan tutkinto perustuu aikuisten näyttötutkintojärjestelmään. Jokaiselle opiskelijalle luodaan henkilökohtainen opintosuunnitelma. Kaisulla on taustalla pitkä ympäristökasvatushistoria ja useita ympäristöalan koulutuksia ja kursseja. Jos on toiminut alalla pitkään, on mahdollista osoittaa tutkintoon riittävä ammattitaito pelkästään näyttöinä, ilman valmistavaa koulutusta.
Koulutusohjelma soveltuu hyvin kasvatus- ja opetusalalla tai ympäristöalan neuvonta- ja koulutustehtävissä työskenteleville. Päivin ja Kaisun mielestä opinnoista on ollut konkreettista hyötyä työyhteisölle, koska koulutuksessa laaditaan ympäristökasvatussuunnitelma sekä kestävän kehityksen ohjelma.
Näytöt liittyvät suoraan työhön ja päiväkodin arkeen
Koulutuksen arviointi tapahtuu omassa työyhteisössä, päiväkodissa tai koulussa. Päivi järjesti näyttöosuuden yhdessä tiimiläistensä kanssa Puosujen Metsämörri-perheretkenä. Hankesuunnitelman hän toteutti järjestämällä toiminnallisen vanhempaintoimikunnan kokoontumisen. Kaisu puolestaan näytti osaamisensa tekemällä hankesuunnitelman päiväkoti Piilometsän kotisivuista ja blogista sekä järjestämällä lapsille eräseikkailun: ”Seikkailua eläinten parissa”.
Tutkinnon suorittamisen jälkeen työntekijä osaa toimia kestävää kehitystä edistäen sekä kehittää työyhteisöään. Puosujen ryhmässä toteutetaan säännöllistä Metsämörritoimintaa ja kolmatta Vihreä lippu -projektia. Edellisellä kaudella Päivi ja Eija toimivat aikuisten tiimin ja lasten raadin vetäjinä Vihreä lippu -projektissa, jossa rakennettiin Parkupöllö-parkki eli toiminnallinen huvipuisto. Päiväkodin lapset, työntekijät ja vanhemmat yhdessä ideoivat ja toteuttivat liikunnallisia leikkivälineitä ja -pisteitä. Samalla päiväkodin pihaa saatiin viihtyisämmäksi.
Koulutus rohkaisee kouluja ja päiväkoteja hyödyntämään luontoa oppimisympäristönä, ottamaan uusia haasteita vastaan ja toimimaan aktiivisesti ympäristökasvattajina. Piilometsä on ollut jo pitkään Vihreän lipun kestävällä tasolla ja etsii vuosittain haastetta omista teemoistaan. Päiväkoti suoritti viime vuonna Eläminen luonnossa – esihistoriasta nykypäivään -teemaa, jossa väki tutustuu muutaman vuoden ajan kivikautiseen elämään. Lapset ovat tehneet luonnontieteellisiä tutkimuksia, saviesineitä, jousia ja kota-asumuksen. Juhlat, tapahtumat ja vierailut vietetään teema huomioiden.
Päiväkoti Piilometsä osallistuu LUMA-keskuksen StarT 2018 -kilpailuun samaisella teemalla. Teemaa voi seurata Piilometsän blogissa tunnisteella Esihistoria.
Aikuisen innostuneisuudella on suuri vaikutus
Oululaiset ympäristökasvattajat haluavat ennen kaikkea saada lasten ääntä kuuluville ja vahvistaa heidän luontosuhdettaan. Päiväkodin aikuisen osallisuus, innostuneisuus sekä hetkessä elämisen taito luonnon keskellä antaa lapsille työkalut ympäristövastuun oppimiseen, kriittiseen ajatteluun ja luovuuden käyttämiseen.
Molempien päiväkotien ympäristökasvatuksessa vilistää erilaisia satuolentoja. Puosujen ryhmässä Pörri vierailee viikoittain perheiden luona ja toivoo pääsevänsä retkille lasten ja heidän vanhempiensa kanssa. Perheet dokumentoivat vihkoon Pörrin seikkailuja, jotka sitten luetaan Puosujen ryhmän lapsille päiväkodissa. Piilometsässä lähimetsän väki (pehmolelut ja näkymättömät hahmot), kuten Jättiläispupu, Otso-Nalle, Sulo Salajänis ja Lennu Lepakko, liittyvät sadunomaisiin ympäristö- ja seikkailutehtäviin.
Teksti: Kaisu Pöyskö. Kirjoittaja on päiväkoti Piilometsän lastentarhanopettaja, esikouluopettaja ja ympäristökasvattaja.
Kuvat: Päiväkoti Piilometsä ja Palokan päiväkoti