
Jaa erilaisia kuvia vesieliöistä ja pyydä rakentamaan eliö rannalta löytyvistä asioista. Vanhempien lasten kanssa voi kiinnittää huomiota eliöiden tuntomerkkeihin ja pyrkiä rakentamaan eliöt mahdollisimman tunnistettaviksi.
Rakentelun jälkeen kannattaa yhdessä kiertää katsomassa muiden teoksia ja arvuutella, mistä eliöstä on kyse.
Ideaan voi sisällyttää ympäristövastuullisuuden teemaa, voi esimerkiksi rakentaa roskakaloja rannalta löytyneistä roskista.
Tehtävän lopuksi roskat kerätään talteen ja viedään oikeisiin kierrätysastioihin.
Teksti ja kuva: Marianne Aalto
Julkaistu juttusarjassa: Lyke-verkoston ihmisiä
Artikkelin aiheet: Ulkona oppiminen, Vesistöjen suojelu, Ympäristökasvatus koulussa, Ympäristökasvatus päiväkodissa
Ympäristökasvatus koulussaUlkona oppiminenIlmastokasvatusLuontosuhdeLuonnon monimuotoisuusVihreä lippuKestävä elämäntapaYmpäristökasvatus päiväkodissaKulttuuri- ja ympäristökasvatusTutkimusKansainvälisyysNuoretYmpäristötunteetAikuisten ympäristökasvatusGreen KeyKulttuurikasvatusOpetussuunnitelmatKestävyysosaaminenUlkoluokkapäiväKestävä matkailuVesistöjen suojeluLapsetTulevaisuuskasvatusVaikuttaminenYmpäristökasvatuksen menetelmätUlos-Ut-OutPuutarhakasvatusOsallisuusEkososiaalinen sivistysKaupunkisuunnitteluYmpäristökasvatuksen materiaalitKestävyyskasvatusAgenda 2030Luonnon itseisarvoItämeriMuunlajisten oikeudetMuseotKestävä kouluSeikkailukasvatusTransformaatioLuonnonharrastusMonikulttuurisuusVapaaehtoistyöGlobaalikasvatusKoronakriisiFEE SuomiTaloudellinen kestävyysYmpäristöreportteritKasvatuksen filosofiaDraamakasvatus